Théodore Roussel: Čtoucí dívka (1886 - 1887)

Théodore Roussel: Čtoucí dívka (1886 - 1887) | foto: z knihy Ženy, které čtou, jsou nebezpečné (Knižní klub)

Ženy, které čtou, už nejsou nebezpečné, ale sexy

  • 4
Velmi zajímavým úhlem pohledu se dívá na dějiny umění ve společenském kontextu německý autor Stefan Bollmann: v knize Ženy, které čtou, jsou nebezpečné sleduje motiv ženy-čtenářky, jak se proměňuje v průběhu věků.

"Ženské čtení" nebylo samozřejmě v minulosti tak samozřejmou činností, jakou je dnes. Manželky a matky, ale i svobodné dívky si musely často své právo vykonávat tuto činnost, ať už diktovanou touhou po vzdělání nebo "prožívání" cizích příběhů, složitě vybojovávat. V některých etapách vývoje lidstva žena směla - pokud jí vůbec bylo umožněno naučit se číst - pouze pohlížet do modlitebních knížek, jindy zase patřila knižní kultura k dobrému tónu vyšších společenských vrstev.

Gabriele Münterová: Čtoucí (1927)Žena s knihou, ale i s časopisem, novinami nebo pouhým dopisem byla kupodivu častější inspirací výtvarných umělců, než by se na první pohled mohlo zdát. Bollman v knize, jež má de facto koncepci svérázné umělecké monografie, představuje v celostránkových reprodukcích, doprovázených historickým textem, více než stovku děl autorů, mezi nimiž jsou i mnozí z nejslavnějších výtvarníků dějin umění: Michelangelo, Rembrandt, Matisse, van Gogh...

Rembrandt van Rijn: Stará čtoucí žena (1631)

Charles Burton Barber: Čtoucí dívka s mopslíkem (1879)Úvodní Bollmannova studie vypráví "příběh" ženy-čtenářky od antiky po 20. století jak v kunsthistorickém smyslu, tak právě s přihlédnutím ke sociálnímu významu pěstování intelektuálních koníčků ženami v převážně patriarchální evropské společnosti. Možná z některých obrazů čte víc, než do nich jejich autoři vepsali, a tím se přání stává otcem myšlenky, jím použitý Sartrův citát "Čtení je svobodný sen," ovšem lze aplikovat i na jeho práci.

Edward Hopper: Hotelový pokoj (1931)

Francois Boucher: Madame Pompadour (1756)Autorka české předmluvy Tereza Brdečková pak usazuje téma do českých reálií, a to i za použití vlastního příkladu. Diskutovat by se jistě dalo o některých jejích poněkud dogmatických tvrzeních typu "I dnes většina maminek a manželek rychle schovává knihu, když se blíží rodinný příslušník: ‚Rodina má přece právo na můj čas a moje soustředění, a tak si nemohu jen tak číst,‘ myslí si přitom."

Friedrich Heinrich Füger: Kající se svatá Magdalena (1808)

Stejně tak jí neunikla například myšlenková nedopatření v odlišení reality a umění: "Ženy na obrazech čtou většinou vleže: na lehátku v zahradě, na rozházených peřinách, často polonahé a někdy úplně bez šatů. Dámy, kolikrát jste četly knihu a byly nahé?" To jsou ale spíše drobnosti v jinak kvalitním a potřebném textu, který knihu bezpochyby obohacuje.

Theodore Miller: Lee Mileerová a Tanja Rammová

Eve Arnoldová: Marilyn čte Odyssea (1952)Je jisté, že "našeptávání nebezpečných myšlenek", které bylo aktu ženského čtení v minulosti podsouváno, už patří naštěstí minulosti. Dnes můžeme čtoucí ženu vnímat bez předsudků a při pohledu na její umělecké zpodobnění se řídit pouze estetickými hledisky. A při pohledu na většinu v knize uvedených obrazů člověka nemůže nenapadnout: co když to není náhoda, že kniha je rodu ženského?

Stefan Bollmann: Ženy, které čtou, jsou nebezpečné
s předmluvou Terezy Brdečkové
vyd. Knižní klub, 152 stran