Náročná, trochu temná a zpytující bude letošní divadelní sezona. Chystají se totiž hlavně adaptace komplikovaných, filozofických, ale literárně skvostných autorů.
Kafkův Zámek, Čechovovy Tři sestry, korespondence Voskovce a Wericha, slavný Král Lear nebo Sartrovy Špinavé ruce a Topolův Konec masopustu. A aby toho neměl divák málo, budou mu i nadávat - v pražském Divadle Komedie totiž už na tento pátek chystají premiéru Handkeho hry Spílání publiku, v jejímž finále herci na diváky skutečně křičí.
Ředitel Národního divadla Ondřej Černý (vpravo) a umělecký šéf činohry Michal Dočekal na tiskové konferenci, která se konala 6. září v Praze před novou divadelní sezonou
"Nová sezona bude taková, aby se za ni Čapek, Sartre, Shakespeare, Topol ani Čechov nemuseli stydět," tvrdí šéf činohry Národního divadla Michal Dočekal a předestírá tak, které autory divadlo uvede. V režii Ivana Rajmonta chystá Sartrovy Špinavé ruce. "Otázky politicky motivovaného násilí jsou stále aktuální," říká režisér o slavné hře, zasazené do končící druhé světové války, která se stala kritikou ruské komunistické strany.
Kafka v drápech Prahy
Divadlo Na Vinohradech se po uvedení Tylovy Fidlovačky pouští do Kafkova Zámku v režii mladé Natálie Deákové. Přestože je Zámek často vydávanou knihou a sloužil jako námět pro řadu filmů, na jevišti se uvádí málokdy. "Kafka je mi blízký životním pocitem permanentního odcizení. Jako německy píšící Žid se v Praze cítil neadekvátně, zároveň jí však nebyl schopný odolat," tvrdí o Kafkovi režisérka.
Co se chystá v opeřeRichard Wagner: Parsifal Philip Glass: Les enfants terribles |
Topolův Konec masopustu bude mít na repertoáru nejenom pražské Národní divadlo, ale i to ostravské - premiéru chystají na začátek listopadu. "Je to obracení se k naší minulosti a snaha o vyrovnání se s krutostmi totalitního režimu v zemi," tvrdí mluvčí divadla Gabriela Říhánková. Ostrava naváže na Topola adaptací Gottlandu, ten se pak na jaře objeví i ve Švandově divadle.
Brněnská Reduta otevírá sezonu říjnovou premiérou divadelní adaptace Korespondence Voskovce a Wericha v režii J. A. Pitínského. Do dramatické podoby převedla dopisy Dora Viceníková. "Ty dopisy jsou strhujícím svědectvím originality a umělecké zralosti Voskovce a Wericha, současně však odhalují i jejich osudy ve světě plném železných opon a studených válek.
U Voskovce představují vrchol jeho poválečné literární tvorby a jsou neocenitelným dokladem duchovního světa V+W," tvrdí. Brněnské Městské divadlo pak nabídne premiéru Cabanova pojetí života Alfonse Muchy nazvanou Muchova Epopej a v říjnu pak jevištní ztvárnění slavného filmu Martina Friče Škola základ života v režii Hany Burešové.
A ještě jednou Brno - balet Janáčkova divadla chystá na jaro adaptaci slavné předlohy Nebezpečné známosti. Opět látka, která se bezpočtukrát dostala na plátno, ale na jevišti, zvlášť ve formě baletu, tak častá není.
"Děj baletu je založen na dramaticky vyhrocených mezilidských vztazích odehrávajících se na tanečních bálech, které byly ve své době středobodem společenského dění a setkávání," vysvětluje mluvčí Šárka Motalová, proč si divadlo Nebezpečné známosti na repertoár vybralo. Choreografie se ujme Krzysztof Pastor.
Řvát se bude už v pátek
Pražské Divadlo v Dlouhé se nyní sice rekonstruuje, ale v listopadu by se z hostování po několika českých scénách mělo vrátit domů a zahájit opožděně sezonu inscenací klasiky v režii Jana Borny, tedy Našimi furianty. "Není v české dramatické literatuře mnoho her, které by s takovým nadhledem nahlížely naše národní kořeny a které by s humorem evokovaly ony ošemetné otázky po národním charakteru," tvrdí režisér.
Diváci si budou moci svoji odvahu zvládnout letošní intelektuálně náročnou divadelní sezonu vyzkoušet už v pátek. Divadlo Komedie totiž uvádí Spílání publiku Michala Handkeho, kterým zahájí rakouskou sezonu. "Handke vyzývá k otevřené konfrontaci a přímé účasti každého, komu už nestačí jen z bezpečné vzdálenosti pasivně přijímat zážitky z druhé ruky," tvrdí o inscenaci její režisér Dušan Pařízek.