Stručný obrazný text, plný náznaků ("když kočky řvou, není to bolestí"), dává zpěvačce možnost leccos naznačit a nedoříct, k tomu přispívá výtečná houpavá melodie. Csáková zpívá zvolna, dává písni sametové napětí a svůj soulový pocit, který Kočky obohacuje.
Navíc střídmý doprovod nic nekazí. Ano, přesně tohle je píseň, která zvedá Ilonu Csákovou o patro výš, ke kvalitnímu repertoáru. Mít takových skladeb víc již v 90. letech, hovořili bychom asi o jiné, možná zajímavější kariéře.
Z Laury do 80. let
Na svou opravdu pořádnou sólovou desku totiž Ilona Csáková čeká. Od té doby se stihla zapsat jako zpěvačka sezonních songů, které proletí rychle ušima. Její nevšední hlas, který by se výborně hodil pro r’n’b nebo soulový rock, dával původně jiskru kapele Laura a její tygři, se kterou si Ilona Csáková občas zazpívá. Avšak na sólových deskách zůstával její hlas nevyužitý.
Ilona Csáková - La Isla Bonita
Zploštil se na jásavé obkreslování melodií v převzatých písních typu Tornero, Proč mne nikdo nemá rád či La Isla Bonita. Trochu to připomínalo 80. léta, kdy hvězdy československého středního proudu vyráběly písně jako sandály na jedno použití. Nic na tom neměnila skutečnost, že verze dávných hitů tvořily menšinu v repertoáru Ilony Csákové, která si hudbu k řadě skladeb napsala sama.
Například její píseň Natalie patřila svého času mezi čtyři nejhranější v českém rádiovém éteru. Vybočením z očekávaného zvuku se stalo album Kruhy mé touhy z roku 2002, které nabídlo pop propojený s prvky elektroniky i beatu.
Hlas Ilony Csákové si s tímto pojetím hudby, které vytvářela slovenská formace B3, rozuměl lépe než na užitkové kolekci Blízká i vzdálená (1999). Jenže ani to nebyl směr, kterým by se zpěvačka vydala, mladší publikum by jí asi stejně uteklo za jinými vzory.
Někde v půli cesty Na zbrusu nové desce, nazvané prostě jenom Ilona Csáková, dominuje střídmější, usazenější doprovod. Rozhodně by to mohla být cesta, při které nejde ani tak o hledání hudebního designu jako spíš o písně s vnitřním obsahem.
Hlas na půli cesty
Ale právě v tomto ohledu album pokulhává, i když vkusně chytlavý song Chlapi takoví nejsou, na kterém se zpěvačka podílela také autorsky, se již zařadil k jejím novým hitům.
Za upozornění stojí skladba Co z toho mám, jejíž napětí přirozeně vyrůstá z pomalého tempa, nebo svižná, lehce oduševnělá melodie Jen já. Řada písní však zde působí nedotaženě, buď postrádají plnokrevný zvuk, nebo jsou předramatizované, klopotné či melodicky slabší – jakkoli hudební doprovod není ani v jednom songu kýčovitý a texty Jiřího Bílého nebo Jiřího Březíka patří k tomu lepšímu, co Csáková nazpívala.
Ilona Csáková - Kočky
Nové písně nemají takovou jiskru, nápad či hloubku jako výše zmíněná skladba Kočky, která jim nabídla zdravé srovnání. Ze všeho nejlépe vychází suverénní hlas zpěvačky, která na tomto albu pokračuje v objevování své pravé hudební tváře. Zatím je asi někde v půli cesty.
Hodnocení MF DNES: 60 %
ILONA CSÁKOVÁ - Ilona Csáková
CD 38:53 min., cena 299 korun.