Doslova sézonní výměna proběhla v expozici první poloviny 20. století. Kvaš Josefa Lady Dětské hry v létě z roku 1937 vystřídaly Dětské hry v zimě, o rok starší malba temperou na lepence.
"Oba kvaše patří do jednoho z nejvýznamnějších Ladových malířských souborů - čtyř maleb s tematikou dětských her v jednotlivých ročních obdobích. Muzeum umění je nyní vlastníkem dvou z nich," upozorňuje kurátor výstavy Michal Soukup.
Od Tiziana po Warhola |
"Jen stěží najdeme v českém umění výraznějšího a známějšího autora, jehož tvorba je spojována s termínem obyčejný život, než je právě Lada. A malby ze souboru dětských her jsou přímo esencí autorova umění realistické zkratky," doplnil.
Dřevořez jako barokní reklama
K dalším novinkám patří barokní dřevořez Pokušení Krista od Christoffele Jeghera. Grafika z roku 1633 vznikla podle obrazu slavného vlámského malíře Petra Pavla Rubense.
Rubens sám se grafice nevěnoval, ale uvědomoval si její propagační potenciál. "Díky grafickým reprodukcím se jeho klientela z řad šlechty nebo z královských dvorů s obrazy seznamovala. Ve své dílně proto zaměstnával i rytce, kteří reprodukovali díla bezprostředně po dokončení, ještě před tím, než byly odeslány objednavatelům," přibližuje ryze obchodní důvody vzniku grafiky historička umění Helena Zápalková.
Pro vystavování prací na papíře platí přísná pravidla. Staré kresby a barevné grafické listy se smějí prezentovat jen čtyři až šest týdnů při snížené intenzitě osvětlení. Výstava Od Tiziana po Warhola dává nahlédnout do tamějších sbírek a připomíná šedesátiletou historii olomouckého Muzea sbírkovnictví, které má v kraji tradici ještě delší. Potrvá do 31. března 2013, od konce října ji navštívilo více než 10 tisíc lidí.