Když v roce 1906 francouzský malíř a představitel fauvismu Henri Matisse namaloval svou slavnou Radost ze života, oslavil v ní zhroucení autority akademického kánonu. Hlavní výrazovou silou Matissova výjevu s dovádějícími nymfami nebyla kresba, ale barva, respektive velké plochy teplých zářivých neodstíněných barev.
Matisse byl spolu s Bonnardem považován za předního koloristu moderního umění – tedy za malíře, který svůj pohled na svět, své duševní rozpoložení primárně vyjadřuje silou barevných tónů, přechody jednoho tónu do druhého nebo jejich kontrasty.
Významné koloristy české malby od minulého století po současnost představí výstava O barvě v Moravské galerii v Brně. Kurátor Dušan Brozman ji připravuje na listopad příštího roku.
"V české malbě najdeme výrazná koloristická díla už v dávné minulosti (Theodorik, Brandl, Navrátil, Purkyně). Kolorismus v české malbě silně rezonuje. Je jím poznamenané i celé 20. století," vysvětluje Brozman. Právě na tuto tradici, stejně jako na bohaté a různorodé souvislosti mezi tvorbou jednotlivých autorů, chce výstava upozornit.
Světlo versus tma
"Nechci, aby výstava byla didaktická, chci spíše evokovat tyto příbuznosti, poskytnout divákům radost z objevování a překvapit souvislostmi, které dosud nejsou pojmenované," popisuje kurátor.
Na začátku přehlídky se návštěvníci budou moci seznámit s dílem Karla Purkyněho, který je podle kurátora nepopiratelným začátkem kolorismu v českém umění. V první části výstavy pak budou díla malířů různých generací Jana Preislera, Josefa Šímy, Jana Merty či Václava Boštíka – českých koloristů, kteří spojují romantické a existenciální prvky a motiv touhy po jiném světě.
Naopak chladný a analytický přístup k obrazu najdeme v druhé sekci výstavy Světlo v tmě v obrazech Emila Filly a Milana Grygara. Vybraná díla v této kapitole zobrazují svět ve tmě, přes kterou proniká světlo z hloubky obrazu.
Chybět nebude Jiří Sopko, jehož díla z let 1986 zobrazují hlavy se zavřenýma očima. Ty kurátor ve čtvrté části výstavy postavil do konfrontace s portréty zachycujícími člověka v tíživém rozpoložení, které namaloval Josef Čapek v průběhu první světové války.
Vedle podobného motivu a dalších souvislostí spojuje Sopka s Čapkem kompozice obrazu složená z monochromních geometrických ploch. Vyvrcholením a barevným ohňostrojem výstavy bude kapitola věnovaná obrazům čtyř autorů – vedle Sopka to jsou František Kupka, Zdeněk Sýkora a Otakar Slavík, kteří pracují s agresivními kontrasty barev, vycházejíce z francouzského kolorismu Bonnarda a Matisse.
Výstava O barvě, jež představuje velké očekávání příštího roku, by měla vnímavému divákovi zhmotnit představu, odkud kam až zanícenost barvou v českém umění dvou století sahá.
KULTURA 2009Tipy z kulturního kalendáře podle MF DNES FILM
HUDBA
DIVADLO
LITERATURA
|