Tričkáá! Plackýý! aneb merchandise zachraňuje hudební průmysl - iDNES.cz
Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tričkáá! Plackýý! aneb merchandise zachraňuje hudební průmysl

  12:12
Merchandise – pod tímhle anglickým slůvkem se skrývá všechno zboží, které se dá fanouškům prodat jen proto, že se na něm objeví logo či obrázek jejich oblíbené kapely.
Ilustrační snímek

(ilustrační snímek) - Ilustrační foto | foto: Archiv

Trička, mikiny, čepice,  nášivky, potítka, ale také hrníčky, budíky, pláštěnky nebo tanga - na tom se dá vydělat, protože to si nestáhnete ani nepřepálíte.

 Ačkoliv je prodej tzv. merche starý jako rock´n´roll sám (začalo to už za Elvise, když se v padesátých letech bryskně objevily na trhu žvýkačky s kartičkami s jeho podobiznou), v posledních letech jeho důležitost stoupá. Prodeje klasických hudebních nosičů padají střemhlav dolů, a tak je potřeba vydělat peníze jinde. Na prvním místě zůstávají honoráře z koncertů, ale hned za nimi u čím dál tím víc kapel následují právě zisky z prodeje "nehudebního" zboží.

"Určitě je z toho v našem případě víc než z prodeje desek," říká Pepe Sršeň, manažer kapely Škwor, která patří v oblasti prodeje merchandisingu u nás k nejaktivnějším a nejúspěšnějším. "Když se hodně hraje, máme z merche i o sto procent víc než z prodeje desek. Třeba minulý rok jsme měli obrat určitě přes jeden milion korun."

A to jsme jenom v české realitě... Když jste Rolling Stones, máte přes milion zisk jen z jednoho koncertu. Není tedy divu, že hudební vydavatelství se aktuálně snaží přimět kapely k tomu, aby je k ziskům z merchandisingu pustily, čemuž se ale kapely snaží vyhnout jako čert kříži. "Lehký dotaz už na to přišel," přiznává manažer Škworu, ale je pravděpodobné, že je připraven si tohle území bránit. Kapely jsou zvyklé, že to je jenom jejich byznys, a když jsou šikovné, přináší jim tom příjmy ještě dřív, než podepíšou nějakou nahrávací smlouvu.

"Když jsme začínali, byl to právě prodej triček, který nás držel nad vodou," říká třeba Mark Hoppus z Blink 182, což je mimochodem příklad kapely, která díky své nezmírající popularitě vydělává na tričkách spoustu dolarů i v době, kdy už dávno nehraje. Výhoda prodeje merchandisu ale nespočívá jen v samotném výdělku -  čím víc budete mít v oběhu oblečení s vaším logem, tím je to pro vás větší reklama. "My to rozhodně bereme i jako reklamu," říká manažerka kapely Wohnout Martina Tůmová. "Snažíme se mít dobrej design, používat kvalitní materiál. Ale i ten zisk je pak v rámci ročního výdělku kapely rozhodně znatelnej."

Tanga a cash
Stejně jako v jakémkoliv jiném odvětví, i v prodeji merche se cení nápad. Čím víc jsou vaše výrobky nápadité, tím víc se jich prodá. Základem je dobré logo, které prodává ze všeho nejvíc - viz jazyk Rolling Stones (práce designéra Johna Pasche), heartagram HIM nebo příšerka Eddie od Iron Maiden. U nás se něco stejně trefného povedlo třeba Třem sestrám – ano, řeč je o jejich pověstné "trojkundě". 

"Šikovné logo je jedna věc, a jak s tím kapela naloží, je věc druhá. V tom si myslím, že Sestry odvádějí skvělou práci. Fanoušci to vzali za své a vše se Sestrami spojené se stalo jejich životním stylem. Triko s takovým logem pak chce skoro každý," říká prodejce Kornout, který má s prodejem merche na koncertech bohaté zkušenosti a v poslední době jezdí především právě se Sestrami. Kolik triček Sester prodá na jednom koncertě? "Jak kdy, záleží na tom, jestli už fans obdrželi výplatu, na místě konání koncertu, počasí... Pohybuje se to od nějakých dvaceti do sedmdesáti kusů," říká Kornout, jehož osobní rekord za večer je zatím dvě stě padesát triček na koncertu amerických Wu-Tang Clan.

U Wohnoutů zase perfektně funguje slogan "chci wohnout", a to zejména, no ano, na dívčím spodním prádle. "Tanga ‚chci wohnout‘ jsou jednoznačný bestseller. Ty musíme dodělávat nejčastěji a na koncertě se jich běžně prodá kolem dvaceti třiceti kusů," říká manažerka Tůmová. Právě Wohnouti patří ke kapelám, kteří mají v nabídce mimo obligátních triček nebo placek i řadu dalších věcí. Můžete si koupit i jejich snowboard, papírky na jointy, vůni do auta, v období letních festivalů dokonce pláštěnku nebo ručník. 

Zahraniční kapely jdou však klidně i dál.  The White Stripes nedávno uvedli na trh svoje vlastní flešky a fotoaparáty lomo (můžete si vybrat, jestli chcete s frontmanem Jackem nebo s bubenicí Meg), ale k mání jsou i třeba kojenecké oblečky ve "firemních" barvách kapely.

Originál v. fejk
České kapely  řeší prodej nejčastěji přímo na svých koncertech, kde podle Sršně od Škworů funguje klasická rovnice: "Nejdřív zaplatím lístek, pak si musím koupit pivo, a když mi něco zbude a koncert je v pořádku, pak přichází na řadu merchandise." Další cesta pak vede přes web-shopy na kapelových internetových stránkách. "Dobírky nám fungujou stejně dobře jako koncerty a nejmarkantnější zájem je klasicky před Vánocema. To přijde až tři sta objednávek těsně před Štědrým dnem na poslední chvíli," prozrazuje manažerka kapely Wohnout.

U zahraničních kapel samozřejmě není četnost koncertů tak velká, a tak vám kromě webu zbývají jen kamenné obchody. V Česku je ale velice málo míst, kde seženete opravdu originální merchandise, který je pod přímou kontrolou kapely. U českých kapel černý merchandise naštěstí moc nefunguje (Kornout: "Bylo by to moc na ráně, častěji vidím, že si spíš nějaká trika fanoušci vyrábí svépomocí doma a to nikomu nevadí."), u zahraničních kapel ale na tuzemském trhu padělky jednoznačně převažují. 

"Vozí se to z Polska a drtivá většina obchodů včetně prodejen s cédéčkama nabízí neoficiální merchandise – odhaduju to na devadesát procent," říká Damian Orlok z pražského obchodu Nosferatu, který si zakládá na tom, že sám prodává jenom originály. "Většinou to poznáte podle ceny -   pokud triko stojí kolem 500 Kč, je to oficiální, když stojí 250 nebo 300 Kč, je to padělek."

Obchod Nosferatu je striktně orientovaný na tvrdý rock, a tak je mezi jeho zákazníky největší zájem o klasiky žánru, jako jsou Iron Maiden nebo Metallica, jejíž triček prodají až kolem dvě stě padesáti kusů měsíčně. Největší zájem pak vygraduje vždy v době, kdy kapela dorazí  do Česka na koncert – lidé jsou nažhavení, ale zároveň se jim nechce vypláznout částky, za které své zboží nabízí kapely přímo na place.

"Na koncertech to bývá fakt až dvojnásobně dražší než u nás v obchodě. Kapely mají svoje pevně daný ceny, udělají si jen přepočet měny a víc to neřeší. Když tu teď byli Iron Maiden, tak jsme na krámě vyprodali veškerý jejich sortiment, nezbylo nám vůbec nic. Prodali jsme i figurky Iron Maiden, o který byl během roku zájem spíš vlažnější," vysvětluje Orlok. Když ale půjdete do jeho obchodu, skončí něco z vašich peněz skutečně přímo v kapsách vašich miláčků? Podle Morloka určitě: "Ono je to individuální, ale odhaduje se, že z jednoho oficiálního trička jdou kapele jeden až dva dolary."

Umělec, s.r.o.
Kapely, které mají peníze a obchodního ducha, rozjíždějí prodej merche stále ve větším. Někdy už to připomíná regulérní obchoďák – ostatně řada kapel nabízí dokonce vlastní dárkové karty, což už k takové Ikee nemá skutečně daleko. Řada umělců v zahraničí pak už rovnou rozjíždí své vlastní značky, které vyrábí produkty sériově. 50 Cent, Jay-Z, Jennifer Lopez, P.Diddy, Pharrell Williams – ti všichni mají vlastní oděvní firmy. Ale dávno nejde jen o hadry – Britney vyrábí parfémy, Lil´ John energy drinky. Všichni se prostě řídí heslem, že podnikat se musí především tehdy, kdy jste populární.

Pořád však existují hudebníci, kteří tímto podnikatelským přístupem v muzice značně opovrhují. Jak říká Jello Biafra, bývalý frontman Dead Kennedys: "Nikdy jsem neskládal písničky proto, aby prodávaly nějaký debilní zboží."

Autor:
Rozstřel: Tereza Kerndlová - include | (1:17) | video: iDNES.tv

Už nejsme takový krávy, Tereza Kerndlová vzpomněla na Zeťovou i dětství na lodi

Nejčtenější

Zemřela Anna Julie Slováčková, vedla dlouhý boj s rakovinou

Po dlouhé nemoci zemřela zpěvačka Anna Julie Slováčková. Dceři herečky a zpěvačky Dagmar Patrasové a hudebníka Felixe Slováčka bylo 29 let. Od roku 2019 se opakovaně léčila s rakovinou. O svém...

Anička tušila, že jsme poslední, kdo zachytil její hlas, vzpomíná na duet Lipo

Emotivní píseň Jsi ve mně napořád, kterou s Annou Julií Slováčkovou v únoru 2025 nahrál zpěvák, raper a skladatel Lipo, vlastním jménem Jonáš Červinka, je o ztrátách, o koloběhu života. V souvislosti...

Rozloučení s Annou Julií Slováčkovou nebude veřejné. Nechtěla to, uvedl otec

Pouze v okruhu rodiny a přátel se uskuteční poslední rozloučení se zesnulou zpěvačkou a herečkou Annou Julií Slováčkovou. Sama si to prý tak přála a vše přesně popsala. Včetně přání, aby se tak stalo...

Šťastnou cestu! Cruise zastavil show a emotivně děkoval zesnulému Kilmerovi

Tom Cruise se dojemně rozloučil se svým dlouholetým přítelem a hereckým partnerem Valem Kilmerem, který zemřel tento týden ve věku 65 let. Při emotivním vystoupení na filmovém veletrhu dojal celý...

Ceny Anděl získali Mišík, Tichá či Monkey Business, Síň slávy uvítala Ivana Mládka

Vladimír Mišík se stal hlavní postavou 34. ročníku vyhlášení cen České hudební akademie Anděl. Získal dvě ceny za album a zpěváka roku díky nahrávce Vteřiny, měsice a roky. Zpěvačkám vládne Kateřina...

Karel IV. nebyl dobrý král, českým zemím udělal medvědí službu, říká Vondruška

Premium

Spisovatel Vlastimil Vondruška brzy vydá poslední díl své Lucemburské epopeje Otec vlasti. Tvrdí, že Největší Čech Karel IV. nebyl dobrý král. „Nebyl politikem, který by s rozmyslem jednal ve jménu...

11. dubna 2025

RECENZE: To bude hit. Mornštajnové Hanu hrají na Vinohradech jako rodinnou fresku

Premium

Jevištní adaptací bestselleru Aleny Mornštajnové Hana našlo pražské Divadlo na Vinohradech patrně vděčný divácký hit. Nabídne v něm působivé herecké výkony i intimní příběh na pozadí velkých dějin.

11. dubna 2025

Apokalypsa po valašsku. V díle Jana Vytisky se snoubí Lada, Bosch i Lynch

Trafo Gallery uspořádala samostatnou výstavu malíře a hudebníka Jana Vytisky, který se do prostor bývalé holešovické trafačky po osmi letech vrátil s novým obrazovým apokalyptickým cyklem. V tomto...

11. dubna 2025  14:30

Tragédie, neshody, teď návrat. Kapela Narvan po dlouhé odmlce vyprodává koncerty

Rovných 25 let uplyne v neděli od nehody, při níž zemřeli dva členové české funk-rockové kapely Narvan, která měla na počátku milénia skvěle nastartovanou kariéru. Jenže tato tragédie z 13. dubna...

11. dubna 2025  14:15

TRENDY V KLIPECH: Pam Rabbit má taneční hit o nevěře, Bendig předělal Lambadu

Držitelka ceny Anděl za Skladbu roku 2024 vstupuje s novým klipem NEchod Tam! do Óčko Chart. O hlasy diváků bude bojovat proti Janu Bendigovi, Edu Sheeranovi a Miley Cyrus.

11. dubna 2025  11:47

Iluze, manipulace a magie. Nejlepší světoví kouzelníci vystoupí v Praze

Jedno pódium spojí pět světových kouzelníků v nové magické show. Luis de Matos IMPOSSIBLE LIVE míří do Prahy. V čele představení stojí známý portugalský kouzelník Luis de Matos. „K vidění bude pět...

11. dubna 2025  9:56

Soubor Shen Yun otevře bránu okouzlující krásy a inspirující moudrosti Číny

Newyorský soubor Shen Yun – „krása tančících nebeských bytostí“ přiveze do Prahy na přelomu dubna a května ukázku tradiční čínské kultury plné okouzlující krásy a inspirující moudrosti. Diváky...

11. dubna 2025  8:35

V Praze startuje Comic-Con, přivítá herce z Harryho Pottera či Odpadlíka Lamase

V pátek 11. dubna 2025 startuje šestý ročník Comic-Conu, svátku všech milovníků sci-fi, fantasy, komiksů a popkultury obecně. Do pražského O2 universa letos zavítají italský herec Franco Nero,...

11. dubna 2025  7:30

Střílelo se dva bloky od natáčení. Vyšehrad Dvje střežila i mafie, prozradil Štáfek

Vysíláme

V pokračování komedie Vyšehrad spolu sice Jakub Štáfek a Lukáš Vaculík hrají vůbec poprvé, na plátně i při rozhovoru však působí jako roky prověřená dvojice. Zatímco jeden stál u zrodu celé série,...

10. dubna 2025,  aktualizováno  20:27

RECENZE: Pěkná uťatá hlava, ale též fádní civil. To je brněnská Salome

Brněnské Národní divadlo přivezlo do Prahy na festival OPERA 2025 inscenaci opery Richarda Strausse Salome. Dá se v ní najít víc kladů než u většiny pražských operních produkcí, ale i nad ní se...

10. dubna 2025  17:20

OBRAZEM: Skoky, pády, žádná zvířata. To je nový cirkus v podání Cirque du Soleil

Cirque du Soleil míří do Prahy. Podívejte se, co nabídne show Kurios Světový den cirkusu, který připadá na měsíc duben, každoročně zvyšuje povědomí o cirkusovém umění. Těší se zasloužené pozornosti amatérských, ale hlavně profesionálních umělců. Ty tam jsou totiž...

10. dubna 2025  15:15

Hudební show na ledě Frozen 1&2 kombinuje slavné hity s dechberoucí akrobacií

Nejúspěšnější Evropská hudební show na ledě přijíždí do České republiky! Program „Frozen 1&2“ okouzlil již přes 500 000 diváků v Německu, Itálii, Francii, Švýcarsku, Španělsku, Nizozemsku, Belgii a...

10. dubna 2025  14:30,  aktualizováno  14:30