Knížák poznamenal, že na první pohled o falza nejde, světové galerie jsou však plné falešných ruských avantgard. I kdyby podle Knížáka šlo o práce Rodčenkových žáků, což je pravděpodobné u jedné z prací, cena jednoho obrazu by se pohybovala mezi 500.000 až 750.000 korun. Pravý Rodčenko byl nedávno na aukci prodán za přibližně devět miliónů korun.
Plátna přivezl Kreissl, který je jedním z největších mecenášů českých veřejných sbírek, z Německa před několika týdny. Po dnešní prezentaci budou podrobena expertízám a zařazena do nové expozice Národní galerie ve Veletržním paláci. O vypracování odborných posudků požádá Knížák pravděpodobně zahraniční experty, nejraději by oslovil přímo ruské kunsthistoriky.
Rodčenko (1891 - 1956) byl malířem, sochařem, grafikem, designérem, fotografem, scénografem a architektem. Kolem roku 1915 se seznámil se zakladatelem abstraktního umění Kazimirem Malevičem a pod jeho vlivem vytvořil sérii abstraktních geometrických kreseb. Mezi nejvýznamnější protagonisty druhé generace ruské výtvarné avantgardy se zařadil o rok později. V letech 1920 až 1930 učil na Uměleckoprůmyslové škole v Moskvě.
Do třicátých let zastával Rodčenko kromě pedagogických i řadu organizačních funkcí v kulturní sféře. Ve druhé polovině třicátých let začal znovu malovat, v roce 1951 byl vyloučen ze Svazu sovětských umělců. Oficiální rehabilitace se dočkal teprve po Stalinově smrti.
Kreissl daroval České republice především unikátní sbírku 1250 anatolských koberců. Národní galerii věnoval v posledních dvou letech 156 předmětů asijské provenience a také významnou Platzerovu plastiku sv. Jana Nepomuckého. Knížák prozradil, že ještě letos by jeho instituce měla od tohoto sběratele obdržet další významný dar.
![]() Nové přírůstky Národní galerie: Obrazy Alexandra Rodčenka. |