Je to svět temnější, snad hororovější, nicméně i v něm vítězí nad zlem dobro vtělené do kamarádství a lásky.
Čarokraj volně vychází z knihy Geralda Durrella Mluvící balík, v níž děti zachrání ohroženou pohádkovou říši. V opeře ovšem hraje důležitou roli samo divadlo, respektive tajuplný svět za jevištěm. Proto se začíná procházkou do zákulisí, kde na diváky čekají tajemní tvorové žijící v podzemí zlaté kapličky.
Při děkovačce neodcházet
Rodinná operní expedice – jak je projekt nazýván – pak přechází z hlediště do slavnosti na jevišti, při níž jsou mírumilovné bytosti napadeny zákeřnými bazilišky, kteří se zmocní kouzelné knihy a přepíšou ji podle vlastního gusta. Na dobrodružnou cestu za rostlinou schopnou zneškodnit nepřátele se vydává houslistka Penelopka doprovázená Papoušem a Žabákem.
Skladatel a dirigent v jedné osobě Marko Ivanović napsal na vtipný i poetický text hudbu, v níž do jednoho ústrojného a přístupného celku spojil vznešené "operní" monology pro zástupce Čarokraje, virtuózní zpěv pro kouzelnou knihu, popěvek s kytarou pro plebejského Žabáka nebo muzikálový song. Vše je pohybově vypracováno, účinkující přistoupili na legraci a nadsázku, Žabáka si v opeře pohostinsky užil člen činohry Vladimír Javorský.
Ovšem největším trumfem inscenace je výprava. Fantazie bratří Formanů a výtvarnice Andrey Sodomkové stvořila svítící elfky, létající ryby, mořské panny a obzvláště neodolatelné bazilišky, vlkodlaky a lasičky, které při premiéře sklidily potlesk na otevřené scéně.
A třebaže se může zdát, že devadesátiminutová vizuální show končí do ztracena a postrádá výraznou hudební tečku, tak překvapivá pointa přichází až po děkovačce. Věrnému Žabákovi se totiž dostane odměny podle pohádkových pravidel.
Hodnocení MF DNES: 80 %