Jde vlastně o nepřetržitý proud výkřiků rozkročených mezi mánií s depresí a několik dialogů s psychiatrem. Kane nepředepsala počet postav ani jejich pohlaví.
Hostující režisér Filip Nuckolls předkládá beznadějný sebevražedný zápas jako dekadentní cirkusové číslo. Tři silně nalíčené herečky Petra Bučková, Sára Venclovská a Simona Peková předvádí duševní peklo této ženy jako kabaretní žonglování s náladami a citovým rozpoložením na různý způsob.
A toto Nuckollsovo "zábavné" řešení není jen zajímavým formálním rámcem. Cirkusové povykování osoby – tady rozlomené do tří žen – silně a účinně povyšuje křehkost a jímavost mimořádného textu.
Trio hraje doslova o život
"Co svým přátelům nabízíte, že jsou vám takovou oporou," ptá se ironicky a hořce Nuckollsova inscenace na začátku i na jejím konci. Šílené tápaní a bezmoc mladé ženy, která nenachází odpovědi ve svém nitru ani účinnou pomoc okolí, je tady servírované jako rychle jdoucí sled obrazů. Někdy se tady zcizuje, jindy záměrně pateticky deklamuje, aby se vzápětí proud řeči ztišil do civilně bolavé podoby.
A právě Nuckollsovo režijní žonglování s rockerskou vzdorovitostí, vzletností končící drsnými pády a věcnou skleslostí činí z novinky HaDivadla zážitek, který je ovšem také dílem všech tří hereček.
Při kabaretně rozjetém výstupu s přidělováním nekonečných a neúčinných prášků, který je jedním z divadelních vrcholů zajímavého večera, sebou na jevišti tříská chemicky zdecimované tělo. A není to věru švanda k popukání...
Zmíněné dámské trio bez výjimky hraje doslova o život. Herecké cizelování všech naznačených valérů inscenace je vedle zadírajícího se textu hlavním důvodem, proč se do HaDivadla vypravit. I když vás potom bude bolet duše.
Sarah Kane - Psychóza ve 4:48
HaDivadlo, Brno, režie Filip Nuckolls, premiéra 5. května 2010, délka představení 70 minut
Hodnocení MF DNES: 80 %