Sestavený s pomocí songů z první čtyřicítky hitparád za posledních 50 let prý program dokáže předpovědět pozici písně na hudebním žebříčku s přesností 60 procent, uvedli vědci. "Cílem bylo zjistit, zda dokážeme najít rovnici, která rozliší hit od skladby vymetající dno hitparád," řekl zpravodajskému serveru BBC News šéf výzkumného týmu Tijl De Bie.
Program se podle jeho slov učil podle padesátiletých výsledků hitparád rozpoznat význam všech sledovaných prvků na úspěch popové písně. Výsledkem je rovnice, která se častěji strefí než nestrefí, dodal. "Momentálně můžeme očekávat šedesátiprocentní správnost. Není to dokonalé."
Zmatený program
To, co nejčastěji jeho rovnici "zmate", je hit, který se stane populárním z důvodů nesouvisejících s jeho hudebními kvalitami. V roce 2010 se například na třetí příčku britské hitparády dostala píseň Surfin' Bird skupiny The Trashmen díky internetové kampani vyzývající lidi ke koupi, aby tak zabránili vítězi soutěže X Factor Mattu Cardleovi stát se vánoční jedničkou.
Obdobně nedokáže rovnice odhadnout, do jaké míry se na popularitě písně podepíše větší či menší reklama. A už vůbec prý předpověď pozice v hitparádě není vodítkem, co stojí za to si pustit do uší, dodal De Bie.