Hororový soubor vydalo nakladatelství BB Art jako další přírůstek do své komiksové edice.
V předmluvě sborníku, jíž dostal na starost Jiří Pavlovský z časopisu Crew, stojí: "Člověk může žasnout, jak se dokážou tvůrci různit v náhledu na věc, a jak různě pojímají jeden úderný příběh."
Bohužel Pavlovského slova obsahují dvě nepravdy, které lze přičíst na vrub jeho angažovanosti v projektu. Předně to je ten "úderný příběh".
Scénář pojednává o návratu svalovce do vsi svého mládí, kterou kdysi obsadil fanatický kněz a všechny kolem sebe proměnil na zombie. No a hrdina přijel, aby všechny zabil.
Tohle ovšem není úderný příběh, to je standardní hollywoodská řezničina z béčkových hororů, z níž mohl na přidělených pár stránkách vykouzlit zázraky jen génius, který se ovšem nenašel.
Tím pádem pokulhávají i "různé náhledy na věc". Z výše řečeného je patrné, že jednotlivé ukázky jsou si podobné jako vejce vejci. A není to nutně vinou kreslířů, protože někteří z nich odvedli solidní práci.
Asi nejsvébytněji scénář pojal Tomáš Jirků, který do něj vložil i několik svých odboček a vysvětlení, navíc jeho mstitel je na hony vzdálen machistické muskulatuře. Vcelku originální jsou také příspěvky jednadvacetiletého Petra Včelka nebo Tomáše Profanta.
O (ne)mrtvých jen dobré je přes všechny výtky zajímavým pokusem, který má své opodstatnění. Řada z umělců, kteří se v almanachu předvedli, ukázala, že Česko skutečně disponuje kvalitními autory komiksů. Do budoucna by proto mohlo být zaděláno na netradiční a poučnou sérii.
Pro příště by jen měly "mozky v pozadí" zvolit sice producentsky náročnější, ale čtenářsky rozhodně vděčnější cestu: méně malířů a propracovanější scénář.
Komiksová antologie O (ne)mrtvých jen dobře. (11. února 2005) |