DÁLE ČTĚTE
Chudší exotika od Máchova jezera
Už zde nešlo jen o slunění se a koupání v moři, ale o celodenní zábavný program
včetně obrovských večerních diskoték.
Jednou z prvních písní výrazně spojených s létem byla například známá Voyage Voyage francouzské zpívající módní návrhářky Desireless z roku 1987
nebo dva roky poté brazilský song Lambada v provedení ve Francii usazeného souboru Kaoma.
Už první dva příklady naznačují, že na rozdíl od zbytku roku, kdy vládnou anglicky zpívané písně, se letní hity nevyhýbají karibským a středomořským jazykům.
V uplynulých dvaceti letech byly takovýmito šlágry písně ve španělštině, francouzštině, italštině, romštině, v jamajském patois, a vloni dokonce v rumunštině.
Většinou se točí kolem nějakého chytlavého motivu, někdy třeba i dětské říkanky. Nikdy nemají expresivní rockový charakter, jsou to co možná nejjednodušší taneční skladby.
V posledních letech se dbá na to, aby rytmus byl tak mocný a výrazný, že v něm ani netanečník nemůže zabloudit. Rozeznáváme zhruba dva typy letních tanečních hitů.
První z nich staví na náznacích lidové hudby některé středomořské oblasti. Využívá zapomenutých lidových tanců, akustických kytar i perkusí. Často narazíme na doprovodné kapely s dechovými nástroji.
Na konci osmdesátých let se většina letních hitů nesla v duchu reggae, avšak i v minulém desetiletí se znovu vrátila samba, mambo, tango, cikánské písně a s istrijskou skupinou Karma se konečně vynořil i slovanský folklor.
Úspěch Karmy, rumunských O-Zone a do jisté míry i huculské zpěvačky
Ruslany naznačuje, že letní hity jsou jednou z mála příležitostí, kde může vyniknout hudba z východní Evropy.
Druhý typ letních tanečních hitů je postaven na co nejelektroničtějším dusavém zvuku, který připomíná strojové stylizace nahrávek slavné skupiny Kraftwerk. Však se také občas říká, že skupiny jako italský Eifel 65 nebo francouzští Daft Punk by naučily tancovat i mrtvého německého turistu.
Co se stane hitem
Tematický okruh skladeb, které během léta zabodují, je samozřejmě velmi úzký.
Řečeno slovy jedné z prvních evropských letních písní – moře, sex a slunce. A tanec, na ten také nesmíme zapomenout.
Nikdy to nejsou balady. Léto je dobou navazování známostí, ne dobou rozchodů.
Takovýto okruh písní je zajímavý i pro vydavatele. Není to zboží, kterým by se chlubili, ale v dnešní krizi gramoprůmyslu je každý komerční úspěch dobrý.
Obvykle jde o velmi laciné hudební projekty lokálních muzikantů. Je to typické zboží rychlého, ale krátkého prodeje. Skoro vždy je to prudce se prodávající bestseller, který však už po půl roce – brzy po Vánocích – jde do výprodejů.
Tím, jak se písnička ohraje, zmizí obvykle z dohledu i její interpreti. Existuje jen málo výjimek, které dokázaly úspěch své skladby jednoho léta později znovu zopakovat. Vlastně se to podařilo jen pověstnému DJ Bobo a jeho španělsko-německá kolegyni Looně.
Ostatně, většina lidí ani neví, kdo kterou skladbu zpíval. Během krátkého života takovéto písně si jméno často excentrického baviče jen málokdo stihne
zapamatovat.
Životnost letního hitu není dlouhá. Středomořská rádia a diskotéky s ním začínají pracovat těsně před prázdninami. V Čechách se však nasazuje teprve v těchto dnech.
To proto, že na rozdíl od Středomoří bude rekreanty provázet ještě v září a říjnu jako poprázdninová vzpomínka.