Divadlo s nejvyšším stropem na světě, magická atmosféra, nezapomenutelné zážitky pod širým nebem. Tak na své představení lákají divadelní produkce pod otevřenou oblohou.
Divadlo v přírodě obecenstvo přitahuje odedávna a divadelníci dobře vědí, že přirozené kulisy zámku, tlukot kostelních hodin, rosa či přelet netopýra udělají často větší službu než složité přestavby a efekty světelné techniky. Zvláštní magnetismus má takový druh divadla i pro účinkující, byť je často vystavuje nepohodlí z nepřízně počasí a horší akustiky.
Nad přírodním amfiteátrem pod hradem Loket, kde se na konci 40. let minulého století uváděly opery, se například takto nechal unést pěvec Beno Blachut: "Jsem překvapen, že příroda a lidská ruka umí stvořit něco tak krásného. Celou tou nádherou loketského podhradí byl jsem tak okouzlen a přeplněným hledištěm fascinován, že jsem snad nikdy předtím svou roli lépe nevytvořil."
. SHAKESPEARE a spol.Na Pražském hradě začaly Letní shakespearovské slavnosti, Metropolitní léto hereckých osobností uvedlo premiéru hry Jima Cartwrighta Tichý hlas. |
Amfiteátr v Lokti, který v 60. letech zpustl, opět funguje a opět se v něm hrají opery. Letní produkce mimo Prahu jsou většinou spojeny právě s nějakým výjimečným místem. Zejména to platí pro točnu v zahradě českokrumlovského zámku, která vedle genia loci nabízí i neobvyklé technické řešení, umožňující sledovatděj inscenace jako na širokém plátně.
Svůj půvab však mají i různá náměstí a hradní nádvoří. V hlavním městě se však diváci učí chodit také do normálních divadel bez puncu "letní magické atmosféry".
Studené léto, střecha výhodou
Do Londýna či New Yorku, kde divadelní život čile tepe i během letních měsíců, má však Praha dost daleko. Přesto se nabídka rok od roku zvyšuje. "Když se v roce 2002 hrál na Hradě Třískův Lear, neměl konkurenci," říká Václav Beránek, výkonný ředitel agentury Schok, pořadatele Letních shakespearovských slavností.
. Sázka na hvězdyPražské produkce na rozdíl od lokálních sázejí především na hvězdy. Studio Dva s Metropolitním létem hereckých osobností má angažmá hvězd přímo v názvu. Letos láká na Karla Rodena v Molièrově Zdravém nemocném či na Zuzanu Bydžovskou v komedii Tichý hlas. "Shakespearovci" poutají Jitkou Čvančarovou v Komedii omylů a Letní scéna Ungeltu staví například na Vilmě Cibulkové, Chantall Poulain či Oldřichu Kaiserovi. |
Uběhly tři roky a na Novém Světě si Milan Hein založil Letní scénu, open air pobočku svého komorního a ceněného Divadla Ungelt. Ve stejné době producent Michal Hrubý zariskoval s nápadem, že diváci přijdou do běžného hlediště. Jeho pražská přehlídka Metropolitní léto hereckých osobností se hraje letos již na třech místech – ve Švandově divadle, v Divadle v Dlouhé a také pod otevřenou oblohou na Vyšehradě.
"Jakmile je špatné počasí, je kryté divadlo výhoda. Loni v srpnu diváci
mrzli na Hradě v deseti stupních, a to pak samozřejmě člověk neví, zda příště raději nezamíří pod střechu," uvažuje Václav Beránek.
Shakespearovské slavnosti si ostatně také chtějí vybudovat krytou scénu v areálu Pražského hradu. Kapacitou však nepřevýší dvě stě sedadel a uplatnění v ní najdou spíše komorní, doplňková představení.
"Nabídka roste v závislosti na poptávce. Kdyby soukromí divadelní podnikatelé nevydělávali, nehráli by," dodává Beránek, který nabízí i vysvětlení, proč letní inscenace navštěvuje stále více lidí: "Praha se
už v létě dávno nevylidňuje, čtyři týdny na chalupě už dlouho není standard. Většina lidí nemá volno víc než deset dní a chce si léto ve městě zpříjemnit." Hrají však nejen "tvrdí byznysmeni": spolek Kašpar si v Divadle v Celetné znovu zopakuje Vančurovo Rozmarné léto.
Úspěšná letní produkce je vítaným příspěvkem do rozpočtu každé scény. Své o tom ví Jihočeské divadlo, které si díky návštěvnosti českokrumlovského otáčivého hlediště může dovolit během sezony nasazovat i divácky riskantnější kusy.