Pro Benetton vytvořil billboardy se snímky souložících koní, zakrvácené uniformy mrtvého jugoslávského vojáka, pacienta umírajícího na AIDS či čerstvě narozeného dítěte, ještě "visícího" na pupeční šňůře.
"Když se narodíme, jsme obalení výkaly a smrdíme. Ale v reklamě se to ukazovat nesmí, realita v ní nesmí existovat," komentoval Toscani posledně jmenovanou fotografii, jejíž publikování zakázala většina států na světě.
Na reklamním trhu se pohybuje od šedesátých let. Patří v něm k nejvytíženějším a nejlépe honorovaným autorům, zároveň jej však podrobuje ostré kritice. Jeho kniha Reklama je navoněná zdechlina vyšla před sedmi lety i u nás.
"Reklamní agentury vytvářejí bezmyšlenkový naleštěný svět bez jakékoli vášně. Redaktoři časopisů ztratili nezávislost a pracují jen pro výrobní společnosti. Kreativní lidé žijí jen z podstaty!" hřímal Toscani ve středu nad hlavami diváků, z valné části zaměstnanců českých marketingových podniků.
Řešení Toscani nevidí v boji proti firmám, které tento stav způsobují. Kreativní tvůrci jim podle něj naopak mají vycházet vstříc a peníze, které od nich získají za propagaci jejich produktů, pak investovat do "přeměny světa".
Planeta je totiž podle Toscaniho těsně nad okrajem propasti: je zamořena nesmyslnými výrobky a přitom nestačí uživit většinu svých obyvatel. Že se sám na této nadvýrobě podílel a podílí, však Toscani neuznává.
Raději na závěr přednášky promítl sugestivní video, v němž konfrontoval nemocné africké děti s výdobytky farmaceutických továren nebo lety do vesmíru s uprchlíky z třetího světa. Pohled na vlastní olivový háj se stájí krásných hřebců charizmatický pokrytec do dílka kupodivu neprostřihl.
Elektrické křeslo - reklama společnosti UCB, kterou použila v roce 1992. |
Narození dítěte - snímek, který nafotil Oliviero Toscani pro společnosti UCB. |
Hřbitov plný křížů s jedním hrobem s židovskou hvězdou - reklama společnosti UCB, kterou použila v roce 1991. |
Anděl a čert - reklama společnosti UCB, kterou použila v roce 1991. |
Lidé nakažení nemocí AIDS - reklama společnosti UBC, kterou použila v roce 1994. |
Bílé, černé a žluté srdce - reklama společnosti UBC, kterou použila 1995. |
Souložící koně - reklama společnosti UBC, kterou použila v roce 1996. |
Oblečení bosenského vojáka - reklama společnosti UBC, která byla použita v roce 1994. |
Mrtvý potkan - reklama společnosti UBC, která byla použita v roce 1999. |
Líbající se kněz a jeptiška - reklama společnosti UCB, kterou použila v roce 1991. |
Jedna z šokujících reklam Benettonu z počátku 90. let dvacátého století. |
Jedna z šokujících reklam Benettonu z počátku 90. let dvacátého století. |
Jedna z šokujících reklam Benettonu z počátku 90. let dvacátého století. |
Italský fotograf Oliviero Toscani, autor jedné z velmi diskutovaných reklamních kampaní firmy United Colors of Benetton, přednášel 22. října ve Švandově divadle v Praze o své tvorbě. |
Italský fotograf Oliviero Toscani, autor jedné z velmi diskutovaných reklamních kampaní firmy United Colors of Benetton, přednášel 22. října ve Švandově divadle v Praze o své tvorbě. |