Syrovost, vyvěrající z punkových kořenů Už jsme doma, je jedním z prvků hudebního profilu kapely. Ten občas připomíná deltu řeky, to když se úzké rockové řečiště rozevře a rozkošatí zvukem trubky Adama Tomáška nebo dalších přizvaných nástrojů.
Wanekova hudba, jíž prostupuje neklidný, třaslavý rytmus, má často až orchestrální rozpětí a dramatickou stavbu. Přitom kapela nikdy neulétne k samoúčelným aranžím. Stále dělá písničky, ve kterých se robustnost nevylučuje s křehkostí, melodičnost s úderností. A stejně přirozeně se spojí energie mladších muzikantů, z nichž žádný nehrál v původní sestavě Už jsme doma, s rozhledem a zkušenostmi zakladatele Miroslava Wanka.
Bizarně hravé ilustrace
Deska Jeskyně se dá poslouchat jako netradiční bigbeat už jen pro samo opojení z přívalů hudby a pulzujících aranžmá. A více než u jiných kapel stojí za pozornost Wanekovy obrazné, často symbolické texty, plné přírodních motivů. Jedním z nich je voda, která proudí v podzemí jako tichá řeka nebo trpělivě pomáhá, kapku po kapce, dorůstat krápníkům.
Ostatně název Jeskyně má více významů, vztahuje se k pocitům samoty i nebezpečí, na druhou stranu jeskyně může být úkryt nebo místo plné tajemství a dobrodružství. Jistě, Wanek jako kdyby psal své texty mimo současné dění, ale je to jen zdání, on se spíš soustředí na věci trvalejší hodnoty.
Jeskyně není čistě monotematická deska, avšak všech jedenáct skladeb včetně závěrečné Ukolébavky pro Anežku dává dohromady vnitřně propojený celek. Včetně bizarně hravých ilustrací na obalu od Martina Velíška, vlastně pátého člena skupiny.
Album Jeskyně je typickou deskou kapely Už jsme doma, jejíž rocková poezie však zůstává netypická. Je to velký unikát.
Už jsme doma - Jeskyně
Cena 299 korun.
Hodnocení MF DNES: 80 %