"Berte to opravdu jen jako zkoušku, ještě to nemáme úplně doladěné," upozorňoval před začátkem projížděčky režisér Jan Hřebejk.
Ještě než se vžil do role Marka, přišel se do sálu podívat i Jan Tříska. "Tak kde jsou ti diváci?" žertoval směrem k hrstce přihlížejících.
Jiskření na sto procent
Pod jevištěm už pobíhala inspicientka. Když se přesvědčila, že vše je připraveno a všichni jsou na svém místě, Jan Hřebejk zaujal své místo s nezbytným papírem na poznámky.
Zkouška začala. Na scéně stojí Jan Tříska a odříkává první repliky. Někteří herci by snad využili toho, že se nejede "na ostro" a mnohé by ošidili. Ne tak ale Tříska.
Do hraní dává od první chvíle vše, stejně jako jeho kolegové. Pozorovat při práci střet rozdílných hereckých světů, jaké reprezentují Tříska, Kačer a Hrušínský, je jednoduše zážitek.
"Když to mezi nimi na jevišti jiskří, je to paráda," nemůže si Hřebejk vynachválit práci s hvězdným trojlístkem.
Osobnosti se na scéně "netlučou", naopak se doplňují. Třískovo precizní herectví nahrává Kačerově absolutní přirozenosti a do toho vstupuje lehce komediální a přesný Hrušínský.
Kumšt se třemi židlemi
Co páteční "projížďěčka" naznačila, pondělní veřejná zkouška potvrdila. Obecenstvo si představení užívalo a Třískův přiznaný výpadek textu, kdy si došel do zákulisí pro nápovědu, přijalo jako osvěžení. Generálka je přece také jen zkouška.
V době okázalých produkcí funguje i minimalistické pojetí hry. Hřebejkova režie si vystačí jen se třemi židlemi.
Divácké přijetí inscenace snad nejlépe ilustrují dojmy, které si návštěvníci pondělní generálky vyměňovali během přestávky a bezprostředně po představení.
"Tříska je báječný," řekla postarší divačka kamarádce, která jen opáčila: "Všichni jsou báječní!" A stejné věty bylo slyšet po celém foyer i před divadlem.
Tři přátelé versus obraz
Téma hry Kumšt je vděčné a stále aktuální - mezilidské vztahy. Málokdo se totiž ve svém životě nesetkal s tím, co Yasmina Reza popsala - totiž že i silné přátelství může rozbít zprvu obyčejná výměna názorů na jeden obraz.
Slavnou komedii pro tři herce (uváděnou i pod názvy Art, Kunst či Obraz) napsala francouzská dramatička před třinácti lety a získala za ní Moliérovu cenu.
Děj sleduje tři nerozlučné kamarády, které debata o současném umění, vyvolaná minimalistickým obrazem tvořeným bílými proužky na bílém pozadí, jež jeden z nich koupil, dovede až k životně důležitému sporu.
Slavnostní premiéru zažije Divadlo Na Jezerce 10. května. Naplánováno je zatím šedesát představení v průběhu května a června, září a října. Později bude hra uváděna každoročně podle časových možností Jana Třísky.
Konkrétní termíny představení najdete na internetové adrese www.divadlonajezerce.cz.