Zcela výjimečný koncert Ivy Bittové na Strunách podzimu z jistého úhlu pohledu může připomínat zvukovou podobu "slovníkového hesla" naší přední umělkyně, od samého počátku kariéry balancující mezi žánry a styly. Repertoárově se totiž zastaví u většiny hlavních úhelných kamenů její tvorby za posledních více než dvacet let.
Přesto, jak je u Ivy Bittové zvykem, přinese i leccos nového, a to nejen uvedením některých skladeb ve druhé půli koncertu, ale také ve smyslu zpracování známého repertoáru. Bittová se představí ve společnosti svých přátel z řad alternativních a jazzových hudebníků a s Pražskou komorní filharmonií pod vedením dirigenta Jakuba Hrůši. Skladby z nejznámějších alb Ivy Bittové se tak objeví v nové instrumentaci a koncert bude nejen ohlédnutím, ale také jedním z možných pohledů vpřed.
Dávní přátelé i mladá krev
Společně s Ivou Bittovou se představí pět hudebníků. S kytaristou Vladimírem Václavkem zpěvačka spolupracovala už v 80. letech v brněnské rockové skupině Dunaj, posléze se jako hlavní spolutvůrce podílel na dvojalbu Bílé inferno a byl i jednou z opor kapely Čikori, se kterou poprvé Iva Bittová výrazněji přičichla k jazzu.
Členy Čikori byli ve své době i další dva představitelé absolutní domácí špičky svých nástrojů, kteří ve Stavovském divadle Bittovou doprovodí, kontrabasista Jaromír Honzák a bubeník a perkusista Miloš Dvořáček. Naposledy byli jednorázově obnovení Čikori k vidění na narozeninovém koncertě Jaromíra Honzáka v pražské Akropoli. Více zde.
Zbývající dva hudebníci zastupují nejmladší českou jazzovou generaci: trumpetista Miroslav Hloucal a kytarista David Dorůžka. S druhým jmenovaným si Iva Bittová zazpívala vloni na charitativním koncertě jazzový standardní repertoár v pražské Lucerně. Více zde.
Alternativa i klasika
V první polovině koncertu projde Iva Bittová s orchestrem a hosty svou tvorbu od konce 80. let, od ukázky z repertoáru slavného dua Bittová & Fajt (skladba Peřiny-Morning Song), přes písně ze svých sólových alb (Dos Kelbl a Paraskeva) až po "vzorky" právě z Bílého inferna (Uspávanka, Zvon), produkce souboru Čikori (Zapískej) a připomínku spolupráce se slavným avantgardním souborem Bang On A Can All Stars (Elida).
Druhou polovinu koncertu, věnovanou repertoáru z oblasti klasické hudby, otevře Pavana za mrtvou infantku francouzského skladatele Maurice Ravela, která zazní v instrumentaci pro Pražskou komorní filharmonii. Od stejného autora zazní poté Dvě hebrejské písně.
V následujících dvou repertoárových položkách Iva Bittová připomene svou účast na albu Mater slovenského skladatele Vladimíra Godára (Majkomašmalon, Uspávanky). Zajímavým setkáním s pěveckým uměním Ivy Bittové pak bude její interpretace slavné Vocalise ruského skladatele Sergeje Rachmaninova.
Finále koncertu bude patřit opeře, hudebnímu hájemství, do něhož Iva Bittová začala pronikat díky svým zaoceánským angažmá, když sklidila úspěch jako Donna Elvíra v avantgardním nastudování opery Don Giovanni Wolfganga Amadea Mozarta. Ještě než árie Ah fugi il traditor právě z tohoto díla koncert uzavře, zazní pro leckoho asi překvapivě árie Mařenky Kdybych se co takového o tobě dozvěděla z české národní opery Prodaná nevěsta Bedřicha Smetany.