RECENZE: Iva Bittová se na novince dotkla samé prapodstaty
Iva Bittová | foto: Richard Müller
Iva Bittová (obal alba
Iva Bittová prochází po letech spoluprací s různými světovými alternativními umělci v současné době obdobím návratu ke zdánlivě nejprostšímu, ve skutečnosti však nejnáročnějšímu výrazu, tedy k čistě sólové hře, kterou se začala zabývat na začátku 90. let.
Koncertně sice tuto polohu neopustila v podstatě nikdy, ale ve formě nahrávek se její nejryzejší hudební přístup zachoval vlastně jen sporadicky. Nicméně loňské výtečné album, které nazvala jen svým jménem a natočila jej pro prestižní mnichovský label ECM, se neslo právě v tomto duchu a novinka na ně navazuje, byť z větší části jinými prostředky.
Do kostela ve Žďáru nad Sázavou, který postavil Jan Blažej Santini v 18. století ve slohu takzvané barokní gotiky a do stavby vnesl magickou duchovní atmosféru, se Bittová vloni při nahrávání jako umělkyně vrátila po šestnácti letech.
Poprvé zde natáčela společně s houslistkou Dorotheou Kellerovou 44 duet pro dvoje housle Bély Bartóka. Tedy svůj první profesionální vstup do sféry moderní vážné, byť v tomto případě folklorem výrazně ovlivněné hudby.
Entwine/ProplétámIva Bittová vyd. Pavian Records, 2014 |
Oproti loňskému sólovému albu, které tvořilo dvanáct nepojmenovaných částí, souhrnně označených Fragmenty, tentokrát Bittová pracovala podobně jako při koncertech. Zažité zpívané písně prokládala improvizacemi, které buď přímo vycházely z písní, nebo je přímo při vzniku inspirovala zajímavá zákoutí kostela.
I na nahrávce je velmi dobře slyšet houslistčin pohyb prostorem, její vzdalování i přibližování k nahrávacímu zařízení, a album tak místy působí skoro jako procházka prostorem kostela. Bittová se přitom nebránila, jak je slyšet ze zdvojených hlasů nebo dvou prostřídávaných zvukových charakterů nahrávky, ani finální postprodukci ve formě spojování playbacků.
Velmi podstatná je na albu textová složka písní. Iva Bittová si ani v tomto ohledu nestaví žádné hranice a vedle sebe pokládá poezii Jana Skácela, jehož krásně lyrická báseň Sluje album otevírá, sebezpytnou miniaturu Gertrudy Steinové Crying, nebo text britského alternativního bubeníka Chrise Cutlera Farewell, který zpívala už na minulém albu pro ECM.
Nevšední působivost ovšem mají dva romské texty, Ruža od Emila Pupa Mika, který Bittová interpretuje pouze pěvecky bez doprovodu, a hlavně Devleha Růženy Danielové. Autorka jej napsala v Osvětimi, kde přežila jako jediná ze své rodiny romský holocaust, jako syrový a přitom až lidově poetický popis toho, co prožívala. Bittová píseň zhudebnila jako zřetelnou folklorní parafrázi.
Dovětek písně, v překladu z romštiny znějící "Až já jednú půjdu dom/blokařa zabiju", se v kontextu vší té křehkosti, spojené s pro Bittovou typickým "divoženstvím", mrazivě dotýká hluboké podstaty údělu národa, jehož krev zčásti koluje i ve zpěvaččiných žilách. A celému albu dodává existenciální rozměr.
Tipy z televizního programu
Recenze: Fantastická zvířata: Brumbálova tajemství 60 %, Mrazivá pomsta 60 %, Mission: Impossible 3 70 %, Teroristka 55 %, Barry Seal: Nebeský gauner 65 %, Soudce 65 %, Aquaman a ztracené království 30 %, Jsem božská 40 %, Tanečnice 60 %
Klíčová slova: Fotbalista roku, Zuzana Smatanová, Výměna manželek, Survivor Česko & Slovensko
Seriály: Stíny v mlze, Vytoč mého agenta, Jedna rodina, Na vlnách Jadranu, Policie Hvar, To se vysvětlí, soudruzi!, Boží mlýny
Buranství, říká o přerušení Kaščejevy na Českých lvech režisér Chlupáček
Rozstřel Loni společně uvedli do kin film Úsvit, letos na televizní obrazovky vyslali minisérii To se...
RECENZE: Gabriela Soukalová ve sprše i v moři. Dokument jí zadal pózy
Premium Pod názvem Gabriela Soukalová: Pravda se pořád vyplatí vešel do kin dokument, v němž se zpovídá...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
České filmaře zatkli při natáčení ve Vatikánu. Teď se chtějí vrátit zpět
Premium Štáb snímku Ďáblova sbírka skončil po natáčení na Svatopetrském náměstí na policii, která zabavila...
Metoda Markovič: Scény z výslechů byly hodně intimní, říká představitel Hojera
Rozstřel Herec Petr Uhlík, tvář dvou výrazných televizních projektů letošního roku: minisérií Metoda...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
KOMENTÁŘ: Desatero pro všechny, kdo rádi hlásají velké pravdy
Premium Málokdo si zapamatuje, kdo si o víkendu připsal České lvy nebo Oscary, ale zato se bude ještě...
Posedlost a láska k hudbě. Olga Malířová Špátová natočila dokument o Petru Jandovi
Před třemi lety oslovili přátelé Petra Jandy dokumentaristku Olgu Malířovou Špátovou, aby o něm...
Vedle ořezaného stromu vyrostla nová Banksyho malba, má ekologický apel
Nová nástěnná malba v londýnské čtvrti Finsbury Park přilákala davy lidí. A to i přesto, že se k...
RECENZE: Album Visions od Norah Jones je ospalá jazzová „pohodička“
Vůbec nejnešťastnější hodnocení, které se může dostat jakémukoliv uměleckému dílu je, prohlásíme-li...
RECENZE: Bez nápadu. Justin Timberlake vydal až odpudivě prázdnou desku
Premium O aktuálním albu Everything I Thought It Was hovořil zpěvák a herec Justin Timberlake ještě před...
Prodej domu v klidné části Ostrožské Nové Vsi
U ráje, Ostrožská Nová Ves, okres Uherské Hradiště
2 490 000 Kč