Vše nabralo obrátky, když se před pár lety rozešli mimořádně cenění a talentovaní At The Drive-In. Všeobecně se jim věštila zářná (prakticky stylotvorná) budoucnost na poli moderního hard coru a emo rocku.
Personální rozkol ale způsobil, že dnes můžeme registrovat hned dvě kapely vystavěné na troskách At The Drive-In.
Uměřenější a "ukázněnější" emorockové těleso Sparta a vizionářsky nespoutané The Mars Volta, kde nalezlo útočístě nerozdělitelné ústřední duo - hlavní kytarový mozek Omar Rodriguez-Lopez a plantovsky expresivní zpěvák Cedric Bixler Zavala. Ne nadarmo ti dva říkají, že jsou vždycky schopni doplnit větu, který ten druhý načal.
Brzy po rozjezdu nové kapely se začala šířit zvěst o jedinečných koncertech. Zajímavý nástup potvrdilo před dvěma lety i úspěšné debutové album De-Loused In The Comatorium.
Kapela nabídla energický a silně emocionální mix retroozvěn tradičního rocku či postmoderně zmutovaného art rocku, experimentů téměř freejazzové povahy, to vše se silnou latinskoamerickou substancí (ústřední dvojice má kořeny na Portoriku).
Aktuální koncepční deska Frances The Mute náladou navazuje na debut. Poslech ovšem vzbuzuje dojem, jako by se Omar, Cedric a spol. "vymkli z kloubů" a hodili za hlavu veškeré "běžné" zvyklosti.
Kompozice mají klidně i kolem patnácti minut, mezi "regulérními" písněmi se rozléhají rozsáhlé ambientně-noiserockové plochy plné sférických ruchů a skřípání. To logicky ne každý ocení a problém s tím zjevně mají i mnozí z těch, kdo nadšeně přijali předchozí album.
Přesto nelze přeslechnout, že je album plné výtečných skladeb, silných melodií a nevšedních zvukových nápadů.
Vzrušujícím způsobem vyklenutá singlová píseň The Widow (v níž mimochodem půvabné sólo na trubku hraje dlouhodobý přítel kapely Flea, baskytarista Red Hot Chili Peppers) je jen nejzřetelněji se nabízejícím příkladem. The Mars Volta opět natočili nevšední a výlučné dílo.
THE MARS VOLTA - Frances The Mute
Vydala firma GSL, distribuce Universal Music, délka CD 76:57