Co jste vlastně dělali těch deset let, kdy o vás bylo jen málo slyšet?
Ono to vypadá, že jsme se trápili, ale není to pravda. Vybudovali jsme hudební nakladatelství a získali do něj několik slušných kapel. Jako producenti jsme pomohli ke startu řadě nových umělců. Vytvořili jsme dlouhou řadu remixů, někdy pod názvem naší kapely, někdy pod pseudonymy. Vystupovali jsme jako dýdžejové a v dubnu 2001 konečně vydali i vlastní album.
Takže jste se většinou pohybovali v hudebním zákulisí?
V dnešní době roste význam tohoto zákulisí jako opozice vůči velkému průmyslu. Ten začal hodně stavět na televizi, na okamžitých prodejích a krátkodobých investicích. Nikdo tam nemyslí na budoucnost a pevné základy. Za deset nebo patnáct let bude hudební průmysl v podobě, jak ho známe teď, úplně v koncích. Kreativita zůstává, ale boří se struktura, v níž je zasazena. Tím vzniká velký prostor pro malé a mobilní věci. Klubový život a z něj vyplývající nové hudební koncepce a filozofie ukazují jednu z možných cest.
Projevuje se to i ve vašem přístupu k hudbě? Změnil se od začátku devadesátých let?
Technologicky ano. Můžeme vytvářet naši hudbu méně pracným způsobem než před dvanácti lety. Tehdy jsme se s každou smyčkou a každým samplem hodně nadřeli a sestřihali spoustu pásků, zatímco dneska je v počítači vymodelujeme za pár vteřin.
To je dobře?
Ne vždycky. Těžko říct, jestli je to dobře nebo špatně. Je to prostě jinak, i když hudební inspirace zůstává. Teď spolu s kolegou Robem Birchem na- opak zkoušíme znovu hrát s opravdovými bicími a v kapele máme tři vokalisty. Stroje práci zjednodušují, ale zdaleka nedovedou s posluchači komunikovat jako „ruční práce“.
Co vás vlastně přivedlo k hudbě?
Stejné věci jako všechny tehdy dospívající kluky. Od jiných jsme se však lišili tím, že místo domácích kytarovek jsme obdivovali americký hip hop a snažili jsme se ho jako samouci uplatnit. Lákala nás elektronika.
A nevadí vám, že jste pořád spojováni s písní Connected?
Samozřejmě chceme, aby nás lidi respektovali pro to, co děláme dnes. A plným právem, protože to je v mnohém lepší než před deseti nebo dvanácti roky. Ale na druhou stranu, Connected patří k celosvětově nejvyhledávanějším skladbám, které se používají do reklam, znělek, jinglů a zvukových podkladů. Kolik takových úspěšných skladeb v devadesátých letech vzniklo? Tucet?
Stereo MC's. |
Stereo MC's. |
Stereo MC's. |
Stereo MC's. |
Stereo MC's. |
Stereo MC's. |