Aukce byla přelomová i proto, že vůbec poprvé se nějaký umělec rozhodl neprodávat svá díla přes galerie, ale dát je přímo do dražby. Dosavadní rekord držela aukce 88 maleb Pabla Picassa, které se v roce 1993 prodaly za 32 milionů dolarů.
V pondělí večer dražba vynesla přes 70,54 milionu liber (2,13 miliardy korun), v úterý to bylo "jen" 41,03 milionu liber (1,24 miliardy korun). Výsledek odborníci považují nejen za potvrzení přitažlivosti "značky" Damiena Hirsta, ale i toho, že trh s uměleckými předměty odolává všeobecnému ekonomickému poklesu.
V Sotheby's se dražilo 223 děl, které třiačtyřicetiletý Brit vytvořil za pomoci asistentů v posledních dvou letech. K nejdražším objektům úterní části patřil s cenou 2,33 milionu liber (70 milionů korun) The Dream (Sen), tedy kůň namaskovaný jako jednorožec v nádrži formaldehydu.
Skutečně zlatým hřebem aukce však bylo v pondělí Zlaté tele - tedy býk ve formaldehydu se zlatými rohy a se zlatým diskem mezi nimi. Instalace se prodala za 10,35 milionu liber (skoro 315 milionů korun).
Dražba se konala dvacet let poté, co londýnská výstava Freeze přinesla popularitu Hirstovi a jeho kolegům ze skupiny Mladí britští umělci (Young British Artists).
. Zlaté tele prodal za 315 milionůO pondělní části aukce + profil Damiena Hirsta |
Od založení Sotheby's v roce 1744 zatím žádný výtvarník neprodával svá díla přímo přes aukční síň. Hirst se k potenciálně riskantnímu kroku rozhodl proto, že galeristé si ponechávají podle něj "vyděračských" 50 procent. Aukční síň Sotheby's dostane jen 12 procent ceny.
Výsledek dražby ukazuje, že Hirstovi risk vyšel, přestože se objevovaly pochyby o tom, zda bude s to svá díla prodat - kvůli ekonomickému poklesu i proto, že již trh zasytil variacemi děl, která prodával i nyní.
Dvoudenní aukce se konala v době, kdy zkrachoval americký bankovní gigant Lehman Brother a světové finanční trhy ovládla panika. Přesto byla dražba obchodním triumfem a potvrdila, že umění se stále prodává dobře.
Podle expertů i médií se aukční síně zaměřují stále víc na kupce z Blízkého východu, Ruska a Asie, jejichž majetek případná recese neovlivňuje. "Myslím, že trh je mnohem větší, než si kdokoli uvědomuje," řekl sám Hirst. "Mám rád umění a tato aukce ukazuje, že nejsem sám."
. Ne všichni jsou nadšeniKaždý však není Hirstovými provokativními díly a jeho zaměřením na finanční úspěch nadšen. Trh s uměním je z větší části založen na bohatých, kteří chtějí ukázat, že jsou bohatí, uvedl kanadský ekonom Don Thompson, autor knihy o trhu s moderním uměním $12 Million Stuffed Shark (Vycpaný žralok za 12 milionů dolarů). "Fakt, že Damien Hirst byl s to vyprodukovat 223 děl, souvisí s tím, že již není umělcem v normálním slova smyslu, ale šéfem globální značky prodávající snadno rozeznatelné práce vyráběné v továrnách," uvedl týdeník The Economist. |