

Fotograf Jan Ságl bezmála dekádu dokumentoval dění v českém undergroundu 60. a 70. let. Jeho snímky byly léta považovány za ztracené. Nyní, po jejich nalezení, vycházejí v obsáhlé unikátní publikaci Tanec na dvojitém ledě. Sledoval zejména okruh kolem skupin Primitives Group a Plastic People Of The Universe (na snímku Milan Hlavsa v roce 1969).
Autor: Jan Ságl
Primitives Group byli první českou psychedelickou kapelou a také první, která zohlednila kromě samotné hudby i výtvarnou stránku svých koncertů. Právě na ní se podílel spolu se svou ženou, výtvarnicí Zorkou, fotograf Jan Ságl. Primitives Group úspěšně koncertovali i v Lucerně na 2. československém beatovém festivalu.
Autor: Jan Ságl
Jednou z nejpamětihodnějších akcí Primitives Group a Zorky Ságlové byl koncert s názvem Bird Feast. Výtvarnice pokreslila těla muzikantů kabalistickými znaky...
Autor: Jan Ságl
...a během koncertu byla ve vitríně umístěna nahá groupie, polepená kuřecím peřím, dovezeným z drůbežárny.
Autor: Jan Ságl
Jan Ságl s Ivanem M. Jirousem poprvé viděli Plastic People Of The Universe v dubnu 1969 na přehlídce Beat Salon ve smíchovském Music F Clubu.
Autor: Jan Ságl
Krátce poté zahájil Jan Ságl s "Plastiky" spolupráci. Nejenže dokumentoval jejich koncerty, ale vytvořil i několik sérií jejich aranžovaných fotografií. Jedna z nich vznikla v zahradě břevnovského kláštera.
Autor: Jan Ságl
To ještě byla doba, kdy Plastic People mohli veřejně působit. Jedna z nejkurióznějších fotografií knihy zachycuje kapelu při zkloušení v secesním sále pražského Obecního domu.
Autor: Jan Ságl
Postupem času se ovšem Plastic People stávali stále nepohodlnějšími. Radikální ovšem byla i jejich hudba...
Autor: Jan Ságl
Začalo se koncertovat na víceméně utajených místech. "Cesta na zakázaný koncert Umělé hmoty do Líšnice 1974 opravdu připomínala chození na hory," vzpomíná fotograf.
Autor: Jan Ságl
Kromě samotné umělecké činnosti okruhu Plastic People Jan Ságl sledoval i společenský život této komunity. Jednou z hlavních událostí roku 1975 byla svatba Milana Hlavsy.
Autor: Jan Ságl
"Aby si mohl Mejla, starý indián, vzít Janu v kostele, musel se nechat pokřtít. Naštěstí přípravu na křest, která mu velmi prospěla, absolvoval u Bohouška Kováře, úžasného kněze, který si odseděl sedm let v komunistickém koncentráku," vzpomíná Ságl.
Autor: Jan Ságl
Rok 1976 znamenal nejen první vyhrocení boje mezi undergroundem a establishmentem, které vyvrcholilo známým soudním procesem, ale také rozchod Jana Ságla s tímto prostředím. "II. festival druhé kultury v Bojanovicích už jsem fotil a točil jen ze setrvačnosti. Definitivní rozchod už byl neodvratný," píše.
Autor: Jan Ságl
"To je fotka, kvůli které tato kniha vznikla. Když jsem počátkem roku 2012 připravoval fotky pro Zorčinu výstavu v Los Angeles, uvědomil jsem si, že jedinej živej jsem já za foťákem. Zorka, Věra (Jirousová), Mejla, Magor. Ti nejdůležitější jsou mrtví." Jedna z fotografií, na kterých Jan Ságl zachytil výtvarné akce své ženy. Tato nesla název Pocta Gustavu Obermanovi a proběhla v roce 1970.
Autor: Jan Ságl
Další land-artový projekt z téhož roku, Kladení plín u Sudoměře.
Autor: Jan Ságl
Kromě těžiště ve fotografiích osobností z nejbližšího plastikovského okruhu je kniha také pozoruhodnou galerií portrétů mnoha dalších osobností. Například Milana Knížáka a jeho ženy Marie.
Autor: Jan Ságl
O sympatiích Ivo Pešáka, muzikanta, který se proslavil po boku Ivana Mládka s úplně jinou hudbou, pro underground, kolují legendy. Fotografie, na které Pešák hraje s plastikovským Vratislavem Brabencem na akci na vltavském parníku, je důkazem, že jsou pravdivé.
Autor: Jan Ságl
Kultovní básník undergroundu Egon Bondy si uměl každý koncert Plastiků užít. Na snímku jsou k vidění i další známé osobnosti, psycholožka Dana Němcová (po Bondyho pravici) a překladatel a porevoluční pražský primátor Jaroslav Kořán (v pravém dolním rohu).
Autor: Jan Ságl
Jednou z oblíbených hvězd undergroundových festivalů byl i svérázný písničkář Charlie Soukup.
Autor: Jan Ságl
V Ságlově galerii nesmí chybět ani šéf DG 307 a skvělý básník Pavel Zajíček.
Autor: Jan Ságl
Bývalo to veselé ghetto, jak praví známé úsloví, týkající se undergroundu. I když to nebylo vždycky tak jednoduché, jeho příslušníci se snažili život prožít co nejlépe. A brát se s nadhledem jako evangelický farář a výborný písničkář Svatopluk Karásek.
Autor: Jan Ságl