Záznam on-line rozhovoru s Feng-Jün Song najdete ZDE. |
Představení Marné tázání nebes nazkoušel Jan Antonín Pitínský pro divadlo Archa. Vzhledem k poškození divadla záplavami se inscenace tentokrát představí ve Státní opeře Praha. Má z toho Feng – Jün Song trému? "Trému nemám, spíš mám obavu, že se budeme muset herecky a scénicky přizpůsobit prostoru", napsala v on-line diskuzi.
Feng-Jün Song zde hraje nejen hlavní roli, ale je i odbornou poradkyní celého projektu. Představení vzniklo v rámci doprovodného programu výstavy Sláva barokní Čechie a nese podtitul "barokní čínérie". Hra je setkáním současné kultury s tajemným a fascinujícím světem pekingské opery a barokního divadla.
Více o Marném tázání nebes čtěte ZDE.
V hudbě Feng-Jün Song propojila lidové písně zemí Dálného východu zpívané technikou pekingské opery s muzikou Slunečního Orchestru, který je inspirován latinsko-americkými, africkými a jazzovými prvky. Projekt má na svém kontě CD, které v loňském roce vyšlo pod hlavičkou Faust Records a nese název Sun Meets Song.
Feng-Jün Song vyrůstala v severní Číně, ve městě Ťia-mu-s´. Od svých osmi let se učila pekingskou operu. Pak se stala dlouholetou osobní žákyní u paní Šang Chuej-min, následovnice školy Šang, jedné ze čtyř největších škol pekingské opery ženského typu. Již jako členka dětského pěveckého a tanečního souboru se v ČLR zúčastnila mnoha soutěží a získala řadu cen.
Od roku 1985 žije trvale v Čechách. Je doktorkou filosofie v oborech komparativní lingvistiky a frazeologie. Dlouhodobě vyučovala zpěv a pohyb na Státní konzervatoři Jaroslava Ježka a stále spolupracuje s různými pražskými a brněnskými uměleckými školami.
Vstupenky na koncert |
V předprodeji: Palác Akropolis (199 Kč) V agentuře Key Production (199 Kč) V síti Ticketpro (230 Kč) |
Na místě: 249 Kč |
Vokální projev F. J. Song se těžko řadí pod konvenční škatulky či žánry. Vychází z čínské tradiční opery ("si-čchü", především pekingské opery "t´ingsi"), čínské lidové hudby (min-ke a min-jüe), klasické čínské hudby (ku-jüe). Sbírá a zpracovává i orientální lidové písně jiných oblastí (tibetské, mongolské korejské, japonské, indonéské atd.) a jiné příbuzné motivy. Zkoumá a technicky srovnává východní etnickou hudbu se západní, experimentuje a improvizuje na motivy orientální etnické hudby, čínské opery a hudby jiných světových odlišných etnických skupin, inspiruje se také z různých hudebních žánrů (jazz, rock i pop...).
V roce 1995 společným koncertem s jazzmanem Alanem Vitoušem získali druhou cenu "stříbrný zvon" na V. Mezinárodním festivalu rozhlasových hudebních programů v Šanghaji a ve stejném roce získali zvláštní cenu na Prix Bohemia rozhlasových skladeb v Poděbradech.
Sama považuje svůj vokální projev za kosmopolitní a domnívá se, že hudba vibruje tělem a čistí duši, je bez hranic a dává duchu lehkost. Hudba lidi spojuje bez ohledu na jejich rasu a barvu, věk, pohlaví, společenské postavení... Možnosti hudbou skýtané jsou bezbřehé.
Současné hudební projekty |
1. Feng-Jün Song a folkjazz |
Helena a Jiří Vedralovi, mají zkušenosti z hudby vážné, folku, jazzu i rocku. Helena - housle, barytonové housle, viola, zpěv Jiří - kytara, mandolina, kobala, flétny, zpěv Martin Smolka - skladatel současné vážné hudby, také improvizuje a hraje na klavír, cembalo a kytaru. Tomáš Ondrušek - multi-perkusista a bubeník. Hraje na stovkách bubnů vlastní výroby. Spontánnost a vitalita se tu skloubí s něhou a citem. |
2. Feng-Jün Song a etnojazz - Sluneční orchestr |
Unikátní spojení čínské operní pěvkyně F. J. Song, používající nenapodobitelnou techniku zpěvu, a tria Sluneční orchestr, v jehož hudbě jsou slyšet inspirace etnickými vlivy od brazilské, africké, arabské hudby, až po meditativní plochy dálného severu. Společné koncerty jsou důkazem o úžasných možnostech komunikace pomocí hudby. Čínské, tibetské, mongolské, korejské a japonské písně se s překvapivou samozřejmostí snoubí s divokými africkými rytmy, nebo brazilskou sambou. Kdo neslyšel, neuvěří... Sluneční orchestr - trojice předních vitálních českých muzikantů. Miloš Vacík - bubny, etnické bubny a perkuse. Aleš Kudela - soprán saxofon, klarinet, flétny a píšťaly Fredrik Janáček - kontrabas, kytara, loutna a mandolína |
3. Feng-Jün Song a multijazzman Alan Vitouš |
|
Feng-jün Song. |
Feng-jün Song. |
Feng–Jün Song při on-line rozhovoru se čtenáři iDNES. |
Feng–Jün Song při on-line rozhovoru se čtenáři iDNES. |
Feng–Jün Song při on-line rozhovoru se čtenáři iDNES. |