Dějiny křížových výprav
Kdo si ale přečte knihu německého historika Hanse Eberharda Mayera Dějiny křížových výprav, jež vyšla v českém překladu Jiřího Knapa v nakladatelství Argo, snad si tento když ne přímo historický omyl, tedy alespoň značné zjednodušení, opraví.
Mayerova práce patří ve svém oboru mezi klasické. Poprvé vyšla už v roce 1965 a česká verze je překladem z desátého, už poněkolikáté aktualizovaného vydání. Vyvíjejí se totiž nejen historické poznatky o křížových taženích, ale také odborná diskuse, která, jak autor upozorňuje, začala v 50. letech minulého století a stále neskončila.
Hlavním obdobím, které Mayer v čtyřsetstránkové knize pokrývá, je s nutnými přesahy 12. a 13. století, které lze nazvat zlatým věkem křížových výprav. Do širšího historického kontextu je zasazena První křížová výprava, jež následovala v roce 1096 po zasedání církevního koncilu v Clermontu, vedeném papežem Urbanem II.
Ten vyhlásil nutnost pomoci jinověrci utlačované východní církvi. To posléze přešlo, zjednodušeně řečeno, v traktovanou nutnost osvobodit Svatou zemi a Boží hrob, tedy de facto Jeruzalém. Finální a skutečné důvody dalších křížových tažení byla pak touha dobývat nová území a šířit západní kulturu a přirozeně i náboženství do nových oblastí.
K tomu patřilo i zakládání křižáckých států na dobytých územích. Jejich často relativně dlouhým dějinám jakož i způsobu soužití přišedších křesťanů s původními obyvateli, tedy zejména Židy a Muslimy, se Mayer na rozdíl od jiných autorů knih na toto téma velmi obsáhle věnuje.
Přestože jsou Dějiny křížových výprav dílem v podstatě odborným, autor se rozhodně nevyžívá v ostentativně vědeckých formulacích, naopak, jeho dílo je obecně zcela přístupné. Historie křižáckých tažení ostatně s sebou nese i řadu zajímavých kuriozit.
Jednou z největšch je takzvaná Dětská křížová výprava, kterou podnikly v roce 1212 z německých oblastí stovky velmi mladých lidí, přesvědčených, že bez majetku a beze zbraně osvobodí Boží hrob. Její konec je nejasný. Podle jedné ze zpráv se část dětí při cestě lodí z Marseilles utopila a zbytek byl prodán na severoafrických trzích s otroky.