Co říkáte tomu, že vás členové filharmonie podpořili tím, že minulý týden odmítli odehrát koncert?
Její členové jsou špičkoví hudebníci, často vysokoškolsky vzdělaní, vítězové různých soutěží a konkurzu do České filharmonie. Má tato elitní skupina právo něco takového podniknout, když ministr rozhodne z pozice moci? Jsem přesvědčen, že ano, a je to pro mě velký morální závazek.
Musel jste den před vaším odvoláním svolávat tiskovou konferenci, když se teprve spekulovalo o vašem odchodu?
Neviděl jsem jinou možnost, jak předem upozornit na to, že původcem pochybení je můj předchůdce, nynější ministr kultury. Od svého nástupu jsem věděl, že mne nenávidí a že se mne bude snažit z funkce odstranit.
Protinázor"S tímhle člověkem nemůžu spolupracovat," řekl ministr o odvolaném Darjaninovi v rozhovoru pro MF DNES. |
Ministr tvrdí, že vám nabízel pomoc. Proč jste ji nevyužil?
A co jsem měl říct? Pane ministře, jak nám pomůžete, když za něj byly vyčerpané rezervní fondy ve výši osmdesáti milionů? Odpověď tehdy zněla – poraď si sám. Naposledy jsem s ním mluvil asi tři minuty během zářijové návštěvy papeže ve Španělském sále. Od té doby nebral telefon, ze sekretariátu mě nikdy nepřepojili, od ledna už mne ministr Riedlbauch a jeho první náměstek Karabec ani nezdravili.
Proč jste na "odvolávací" schůzce neuměl obhájit hospodaření?
Navrhovali jsme účast odborných pracovníků České filharmonie. Odpověď zněla, že to není nutné, že v případě potřeby budou využiti následně. Otázky pak byly účelově vytrhané z kontextu a doprovázené poznámkami ve stylu "zase to neumíte". Připomínalo to předem rozhodnutý inkviziční soud. Navíc mi přijde tragikomické, že mne odvolal týž člověk, který mne ještě roku 1988 přesvědčoval, abych vstoupil do KSČ, že jsem prý takový šikovný soudruh. Nikdy jsem ale do žádné politické strany nevstoupil.

Česká filharmonie 7. května demonstrativně zrušila koncert v pražském Rudolfinu na protest proti odvolání šéfa filharmonie Vladimíra Darjanina
Ale nevylučujete, že některá pochybení jste ve funkci mohl udělat?
Každý může udělat chyby, ale ty nebyly důvodem k odvolání, spíše k uložení nápravy či ke snížení osobního ohodnocení, ale já jako jediný ředitel ze všech 31 příspěvkových organizací ministerstva kultury jsem nikdy žádné osobní ohodnocení neměl.
Pro člověka nezasvěceného do vašeho sporu s ministrem kultury tu však stojí názor proti názoru.
Tak ať se klidně zveřejní všechny dokumenty, ať se zveřejní audit. Za vším si stojím. V dubnu u nás byla kontrola a její výsledky byly příznivé. Ale dostali jsme je den před mým odvoláním.
Existuje nezávislý arbitr, který by rozhodl, zda má pravdu šéf ministerstva kultury, nebo ředitel jeho příspěvkové organizace?
Ne, neexistuje, a to je obrovský problém. Ministr může, chce-li, jednat z pozice moci. A já, z titulu funkce ředitele České filharmonie, bych se těžko mohl dostat třeba k premiérovi jakožto jedinému jeho nadřízenému. Buď tedy chce ministerstvo kultury manažera, který bude mít pravomoci a povinnosti, tak jak to nastavil bývalý ministr Jehlička, bude jmenován na šest let a po třech letech se jeho práce zhodnotí, nebo chce lokaje bez názoru, svoji prodlouženou ruku, která poslechne bez přemýšlení každého úředníka, tak jak to nastavilo současné vedení ministerstva.
Připouštíte, že váš osobní mediální obraz není nejlepší? Stěžoval jste si na nízký plat, některými kroky jste vyvolal ostré reakce.
Kdo chce něco vytvářet, dělá určité kroky. Nemusí se to každému líbit. Kdybych se chtěl líbit, tak bych se choval jinak, ale to by se pak začala ztrácet moje vize. Ničeho nelituji. Nicméně s tím platem to byla chyba. V Česku mají všichni nízké platy, tak proč by šéf České filharmonie měl být výjimkou?
Co se vám za rok v České filharmonii podařilo?
Zvýšili jsme prodej vstupenek, zrušili jsme turistické koncerty a zavedli nové cykly, domluvili se na autorských právech s členy orchestru. Připravili jsme kvalitní sezonu, kterou teď bude třeba prodat. Měl jsem rozjednané smlouvy s novými sponzory a partnery. To ostatní by se bývalo projevilo naplno až v dalších sezonách.