Leitmotivem výstavy, která potrvá do 5. dubna, je spojení geometrické abstrakce a figurálního realismu. Statické lidské postavy poskytují věcnost, abstraktní pozadí zahalené tajemstvím škádlí představivost. A právě tato kombinace diváka přivádí k myšlence stát se alespoň na okamžik voyeurem.
Po vstupu do galerie v pražském Biskupském dvoře se příchozí ocitnou na pláži. Tu přípomíná barevnost i tvary obrazů, a to především těch umístěných v poslední části expozice.
Plátnem i látkou potažené a nití prošité výjevy žen, jež si ve spánku zahalují své intimní partie utěrkou. Muži v retro trenkách a červených ponožkách stavících se zády.
Co skrývají, chrání a tají? O čem sní? Vše je obsaženo za nimi, v abstraktní cloně. Ta přímo vybízí k jejímu odkrytí. Voyeurství však připouští pouze divákova fantazie.
Název výstavy Screen Pěchouček překládá mnohoznačně: zástěna, přepážka, zaclonit, zastínit chránit či tajit. Abstraktní prostor je do jisté míry symbolikou názvu. "Považuji se za malíře, ale chci, aby měla má malba nadhled", uvedl autor při zahájení výstavy.
K omotávání plátna nitěmi, pokládání látek a jejich prošívání šicím strojem se Pěchouček inspiroval u dvou současných mladých umělců - Simonu Smrčkovou a Evžena Šimeru přizval k otevření výstavy jako hosty.
Pro oba autorovy kolegy z branže, i když pro každého po svém, je příznačné, že se malovanému obrazu spíše vyhybají. Jejich obrazy dokážou zprostředkovat malířskou kvalitu nemalířskými technikami.
Michal PěchoučekAbsolvent pražské Akademie výtvarných umění, kde studoval v ateliéru Jiřího Davida, poprvé vystavoval v roce 1991. Jeho dílo je zastoupeno v mnoha soukromých sbírkách a několika galeriích včetně Národní galerie v Praze. |