Česká fotografie 20. století se vydala do Bonnu - iDNES.cz

Česká fotografie 20. století se vydala do Bonnu

  12:45
Drtikol, Sudek, Funke, Koudelka, Saudek či Štreit patří k mezinárodně proslulým českým fotografům. Nyní si jejich i další díla mohou prohlédnout nejen Němci.

František Drtikol; fotografie s názvem Vlna | foto: František Drtikol; © Ružena Knotková-Boková

Vladimír BirgusVýstava přinášející to nejlepší z české fotografie dvacátého století v Bundeskunsthalle v Bonnu potrvá prakticky do konce července. Připravil ji teoretik, pedagog a fotograf Vladimír Birgus (1954).

Proč se vyplatí vypravit se do Bonnu?
Dosud se uskutečnily jenom dílčí výstavy české fotografie, věnované třeba avantgardě, aktu nebo tvorbě 90. let. Expozice v Bonnu, kterou jsme sestavili s Janem Mlčochem, poprvé představuje hlavní tendence, osobnosti a díla české fotografie za celé uplynulé století. Snažili jsme se ukázat nejen Františka Drtikola, Josefa Sudka, Aleše Funkeho, Jana Saudka či Josefa Koudelku, ale i málo známé autory a celá období, která zatím unikala pozornosti: třeba působení rakouských a německých fotografů na našem území, fotografii ve stylu socialistického realismu nebo výtvarnou fotografii z 60. let, ve světě kromě Sudkových děl téměř neznámou. Navíc společně s naší výstavou tam probíhá Modiglianiho retrospektiva a přehlídka klasiků moderního umění.

Jak jste výstavu koncipovali?
Vývoj uměleckých tendencí jsme rozdělili do 17 kapitol, které se věnují vývoji uměleckých směrů od piktorialismu nebo surrealismu až po postmodernismus, ale současně také na dokumentárních fotografiích ukazují historické události i obyčejný život v českých zemích. Velká část vystavených dobových originálů pochází z Uměleckoprůmyslového muzea v Praze, které je spolupořadatelem výstavy, další fotografie jsme si půjčovali z desítek našich i zahraničních sbírek.

Je česká fotografie něčím specifická?
Jindřich Štyrský: Emilie přichází ke mně ve snu, 1933V první polovině 20. století velmi rychle a často i velmi originálně reagovala na světové trendy, to je vidět na snímcích 20. a 30. let, kdy Praha byla jedním z center abstraktní fotografie nebo surrealismu. Málokde na světě vznikaly tak radikální abstraktní fotografie jako u nás od Rösslera či Funkeho, málokde se vytvářely tak odvážné erotické fotomontáže, jaké dělal Štyrský. Avantgarda se u nás těšila delšímu období, kdy mohla volně působit. V Sovětském svazu skončila začátkem 30. let s nástupem socialistického realismu, v Německu v roce 1933 s nástupem Hitlera k moci. U nás se mohla volně rozvíjet až do roku 1939 a i za války, i když ve ztížených podmínkách, mohla alespoň omezeně působit. Pak přišel komunismus, kdy zejména v 50. a v 70. letech byly minimální kontakty s tím, co se děje ve světě. Například u nás se ve druhé polovině 50. let jako reakce na socialistický realismus začala rozvíjet humanistická fotografie ve stylu poezie všedních dnů. Hlavními vzory se stali fotografové z agentury Magnum. Zatímco ve světě existovaly protireakce, například v Newyorské škole fotografie akcentující subjektivní a také značně pesimistický pohled, v Československu až do 80. let kralovala snadno čitelná a optimisticky laděná humanistická černobílá fotografie. Subjektivnější styl dokumentární fotografie se prosadil s velkým zpožděním. Ovšem i ve značné izolaci se rozvíjela tvorba několika skutečně originálních tvůrců, jako byli Sudek, Svoboda, Saudek, Koudelka nebo Štreit. Tolik jich třeba v tehdejším Polsku či
Maďarsku nenajdete.

Mladá generace už z izolace vyšla, ale dá se ještě mluvit o české fotografii?
Mladí cestují, získávají informace ze zahraniční literatury a z internetu, rychle reagují na mezinárodní trendy. Například téměř všichni fotografují barevně, dělají velké zvětšeniny, skvěle ovládají digitální techniku, snaží se o pevný koncept rozsáhlejších cyklů. Není divu, že v jejich tvorbě se ztrácejí národní specifika, ale i tak se mnohým daří vytvářet práce s osobitým rukopisem a prosadit se mezinárodně. Důležité taky je, že fotografie u nás stejně jako ve světě vyšla ze svého ghetta, že se jí věnují mnozí výtvarníci a že se stala jednou z dominantních částí vizuálního umění.

Kdo vlastně dnes udává mezinárodní trendy?
K silným trendům, i když už pomalu odeznívajícím, patří stále ještě tzv. Düsseldorfská škola – Becherovi, Gursky, Ruff, Struth, Höferová a další, kteří začali dělat chladný a popisný, ale mnohdy fascinující typ technicky dokonalé fotografie, jenž se rozšířil po světě, dosahuje astronomických částek na aukcích a v galeriích. Velice módní je čínská fotografie, ta slaví úspěchy pro jistou přízračnost, atraktivní smíchávání vlivu komunismu a konzumentarismu. Je to jen pár výjimek národních škol ve spektru mezinárodních tendencí, jejichž směr tradičně udávají Američané.

Veronika Bromová - Vítej, lese, Království, 2003-2005Zdá se mi, že avantgardu ovládali muži, zatímco nyní je stále více fotografek.
To je pravda. V první polovině 20. století by se české významnější fotografky daly spočítat na prstech jedné ruky. Na mnohých dnešních přehledových výstavách jsou z poloviny zastoupeny ženy. Je to i světový trend, vezměte Cindy Shermanovou, Nan Goldinovou či Annie Leibovitzovou, to jsou dnes špičky. I u nás se stale více uplatňují fotografky, ať je to Dana Kyndrová, Veronika Bromová, Milena Dopitová, Dita Pepe, Kateřina Držková, Barbora Bálková, Alena Kotzmannová, Štěpánka Stein, Tereza Vlčková – všechno velice osobité tvůrkyně.

Sám jste byl kurátorem několika výstav mladých českých fotografek. Ale v úterý začíná výstava vašich fotografií subjektivního dokumentu v pražské galerii Leica. Co na ní představíte?
Barevné fotografie z posledních pěti let i starší snímky, které jsem měl dosud v archivu v negativech. Po této komornější výstavě chystám v květnu a v červnu větší expozici na festivalu fotografie ve Varšavě a v listopadu skutečně velkou výstavu na Měsíci fotografie v Bratislavě.

Praze takový festival dosud chybí.
Praha je jediné hlavní město ve střední Evropě, které nemá fotografický festival. V Polsku jenom těch velkých mají pět v různých městech, jsou také ve Vídni, Berlíně, Budapešti. Češi jezdí hlavně do Bratislavy. Oproti Slovensku, Polsku či Maďarsku však máme více vysokých škol, na nichž se dá studovat fotografie jako hlavní obor, a taky se u nás vydává daleko více kvalitních fotografických knih s anglickými texty. Je to především zásluhou nakladatelství KANT a Torst, kterým se také daří tyto knihy distribuovat do zahraničí. V nakladatelství KANT ve spolupráci s Bundeskunsthalle vyšel katalog k výstavě české fotografie o 360 stranách. I díky nim jsou naši fotografové ve světě stále známější.

Dvě výstavy

Bonn
Česká fotografie 20. století
– Umělecká a výstavní hala
Spolkové republiky Německo
v Bonnu, Friedrich-Ebert-Allee
4. Výstava trvá do 26. července,
www.bundeskunsthalle.de

Praha
Vladimír Birgus – Leica Gallery
Prague, Školská 28, Praha 1.
Výstava začíná 21. dubna a potrvá
do 17. května, www.lgp.cz

Nejčtenější

Zemřela představitelka královny z Tří oříšků, rok po premiéře se stáhla do ústraní

V nedožitých 90 letech zemřela švýcarsko-německá herečka Karin Leschová, známá především díky roli královny v pohádce režiséra Václava Vorlíčka Tři oříšky pro Popelku z roku 1973. Šlo o její...

Ve čtyřiadvaceti zemřela bývalá dětská hvězda. Zahrála si s Crowem ve filmu Noe

Někdejší dětská hvězda Sophie Nyweide minulý týden zemřela ve svých čtyřiadvaceti letech. Jako malá si na přelomu nultých a desátých let zahrála s předními hollywoodskými hvězdami Russellem Crowem či...

Emocionální, devastující, brutální. Recenzenti jsou z The Last of Us nadšení

V pondělí 14. dubna měla na HBO a streamovací službě Max premiéru druhá řada velmi očekávaného seriálu The Last of Us. Zahraniční recenzenti, kteří měli možnost vidět druhou sérii již kompletně, jsou...

Zemřela zpěvačka Rodgersová. Za Eurovizi jí IRA hrozila smrtí, zaujala Monty Pythony

Ve věku 78 let zemřela legenda britské televize, zpěvačka Clodagh Rodgersová. Proslavila se písní Jack in the Box, se kterou reprezentovala Spojené království v Eurovizi roku 1971. Jako severoirské...

Česko na Eurovizi 2025 bude reprezentovat Slovák ADONXS

Česko bude na Eurovizi 2025 bude reprezentovat zpěvák a umělec Adam Pavlovčin (ADONXS). Vítěz poslední Česko Slovenské Superstar (2021) zabojuje o hlasy diváků i odborné poroty v květnu ve švýcarské...

RECENZE: Třicátnice Marta děti nechce. Ale napsaná je na výbornou

Premium

Marta děti nechce – jasněji to snad říct nejde! Název nového románu Petry Soukupové představuje obratem jak hlavní postavu, tak její téma. Kniha má ale víc než tři sta padesát stránek. Takže co je v...

26. dubna 2025

Tvoří gotické titány. Krátkodeché umění je mi cizí, vysvětluje sochař a malíř Škubal

Marek Škubal záměrně ignoruje líbivé trendy v umění. Místo nich našel zaujetí v mezičasovosti, mytologii a transcendenci. Výstava, na které pracoval posledních sedm let, je do poslední dubnové neděle...

26. dubna 2025  11:51

Třešňákova šťastná hodinka. Originální umělec slaví 75 a vydává nové album

Dodnes patří k nejzajímavějším muzikantům své generace. Vlastimil Třešňák, jedna z nejoriginálnějších osobností české kultury, nejen hudby a nejen písničkářství, slaví právě dnes pětasedmdesáté...

26. dubna 2025  10:02

TELEVIZIONÁŘ: Škoda, že se překrývají. Portrét Janžurky a kapela Už jsme doma

Proč se žánrově příbuzné tituly ve vysílacím čase dvou programů téže televize zčásti překrývají, je záhada i škoda, protože oba, jak Janžurka, tak Rozsviť světlo, ať je vidět, stojí za vidění.

26. dubna 2025  9:42

Konspirace a agenti StB. Audioknihou roku je adaptace Havelkovy hry Elity

Audioknihou roku 2024, kterou již podvanácté vyhlásila Asociace vydavatelů audioknih, se stalo dokumentární drama Elity, které nahlíží do konspiračních bytů, nočních podniků a pod pokličku práce...

25. dubna 2025  16:59

RECENZE: Je lepší syrová pravda, nebo konejšivá lež? ptá se Divoká kachna

Klasiku Henrika Ibsena Divoká kachna se rozhodli nově zinscenovat ve Švandově divadle. Režisér Martin Františák dopřál divákům severské drama v nejlepší tradici zdejší scény. V jedné z ústřední rolí...

25. dubna 2025  16:10

Škola jim může bejt vykradená. Blíží se mládežnická komedie High School Heist

Režisér a scenárista Jan Haluza se ve filmu High School Heist zaměřil na cílovou skupinu teenagerů. Do hlavních rolí obsadil Prokopa Zacha, Tomáše Webera, Maxe Dolanského, Beátu Hrnčiříkovou nebo...

25. dubna 2025  13:15

Objímání na 12 způsobů. Prohlédněte si nové plakáty karlovarského festivalu

Filmový festival Karlovy Vary představil sérii plakátů k chystanému 59. ročníku. Jejich ústředním tématem je jednoduché lidské gesto – objímání. „Obyčejný silný moment, symbol blízkosti, přátelství,...

25. dubna 2025  12:30

TRENDY V KLIPECH: The Weeknd nejspíš končí. DJ Martin Garrix poprvé zpívá

The Weeknd natočil celovečerní film podle svého posledního alba. První ochutnávkou z něj je klip k písni Drive, s nímž vstupuje do Óčko Chart. Soupeřit bude se skupinou Highland, zpěvačkou Elly nebo...

25. dubna 2025  10:50

Jako když kočka vystrčí drápky, popisuje kapela Dunaj zvuk alba Mňau

Kapela Dunaj opět ve čtyřčlenné sestavě, posílena zpěvačkou Janou Vébrovou, vydala album Mňau. Okolnosti vzniku i natáčení rozkrývají všichni aktéři, kromě Jany Vébrové baskytarista Vladimír...

25. dubna 2025  8:30

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Mladých herců je mi líto, dnes k pozornosti stačí drzost a silný žaludek, míní Stašová

Premium

Herectví je pro ni tak trochu psychoterapií i způsobem života. Ale protože mu obětovala v životě víc, než by dnes chtěla, začíná prý být ke svému povolání nebo možná osudu krutá. Žádá od něj vyšší...

25. dubna 2025

Kniha i debut roku pro Letnice. Miroslav Hlaučo získal dvě ceny Magnesia Litera

Letošní ročník knižních cen Magnesia Litera zná vítěze. Knihou roku jsou Letnice spisovatele Miroslava Hlauča, vyhlášené rovněž debutem roku. Cenu za prózu si odnesl divadelník Jan Antonín Pitínský,...

24. dubna 2025  8:30,  aktualizováno  22:42

Stránky budou vždy ve světlých barvách.

Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.