Přes půl století se snaží brněnské Mezinárodní bienále grafického designu reflektovat dění a proměny tohoto oboru. Jedna z nejstarších přehlídek svého druhu se letos zaměřuje na vzdělávání v oblasti designu a vizuální komunikace. Zlatým hřebem programu tak bude i profilová výstava Rostislava Vaňka. Hostí ji Moravská galerie v brněnském Pražákově paláci až do 26. října.
Volba na Vaňka nepadla náhodou. Zaprvé: organizační výbor brněnského bienále mu už před čtyřmi lety udělil ocenění za celoživotní přínos grafickému designu. A zadruhé: přesně pasuje do vzdělávacího pojetí letošního šestadvacátého ročníku. Vždyť v posledních letech vede ateliér Grafický design a vizuální komunikace na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové. A za padesát let tvorby je toho hodně k ukazování.
Retrospektiva začíná prvním Vaňkovým realizovaným obalem pro gramodesku, což bylo album Československý Jazz '64. Z konce šesté dekády jsou i autorovy školní práce, sám studoval na VŠUP.
Potom je z jeho rozsáhlé tvorby vybrána vždy jen jedna stěžejní práce z každého desetiletí. Sedmdesátá léta zastupují obálky, které navrhoval pro časopis Umění a řemesla, o deset let později se zúčastnil soutěže na informační a orientační systém pražského metra. Po revoluci je to zase práce na vizuálním stylu Českých aerolinií.
Od roku 2001 působí Rostislav Vaněk na pražské VŠUP a věnuje se kromě knižní typografie také tvorbě nových písem. Ta jsou na brněnské retrospektivní výstavě představená vůbec poprvé.
Vaňkova tvorba je úzce spjata i se samotným grafickým bienále, neboť jeho plakáty v letech 1978, 1980 a 1982 zvítězily v místní soutěži. Jeho studenti zase měli samostatnou expozici na dvaadvacátém ročníku Bienále Brno v roce 2006.
Se zaměřením na vzdělávání počítá letos tradiční součást bienále - mezinárodní soutěžní přehlídka. Tvorbu profesionálů ponechává stranou a soustředí se výhradně na studentské práce.
O víkendu se uskuteční cyklus přednášek a prezentací světově významných tvůrců a teoretiků designu. Kromě Vaňka vystoupí třeba Vladimír Kokolia nebo autorka písma Comenia Script Radana Lencová. Dále bienále nabídne výstavu Od A do B do C, na které se stěny atria promění v imaginární učebnu. A projekt Off-White Paper pojatý jako vizuální čítanka se zaměří na aspekt vzdělávání autorů prací na posledních pěti ročnících Bienále Brno.