Ucelený soubor tvoří návrhy k noční slavnosti na Vltavě, jež se konala 3. července 1926 u příležitosti osmého všesokolského sletu.
Tyto kresby společně s dochovanými dokumenty o slavnosti jsou nyní poprvé kromě dobového tisku zveřejněny na unikátní expozici Slovanstvo bratrské v pražském Domě U Zlatého prstenu. Výstava potrvá do 26. února příštího roku.
"Muchovy kresby jsou svěží, bezprostřední. Při jejich tvorbě se mohl uvolnit a popustit uzdu své fantazii," vysvětluje Lenka Bydžovská, která společně s Karlem Srpem výstavu znovuobjevených Muchových děl připravila.
"Muchovy kresby lodí a jejich osazenstva sahají až do mytologie a v mnoha obrazech umělec přímo odhaluje motivy ze svého životního díla – Slovanské epopeje," dodává Bydžovská.
Velkolepé noční představení na Vltavě s efektním osvětlením a hudebním doprovodem podle libreta Alfonse Muchy a Karla Hlavy bylo zamýšleno jako féerie historicko-symbolických obrazů, jež měly rozvíjet myšlenku slovanského bratrství.
Předpokládalo se, že se hra, v níž účinkovalo na dva tisíce osob a jedenačtyřicet lodí, bude na Vltavě mezi železničním mostem a severním cípem Střeleckého ostrova odehrávat opakovaně po čtyři hlavní sletové večery a v dalších letech v podobě jarních všenárodních slavností pražských. Při prvním provedení však akci zhatila bouře, většina dekorací byla zničena a policie další provozování zakázala.
Intimní výstava Muchových perokreseb, zachycujících alegorické vory a fantastické koráby, přináší jediné svědectví tohoto pozoruhodného projektu. Doplňují ji úryvky z původního libreta či nadšený umělcův dopis sestře Anděle o tom, jak si slavnost představuje. Dopis – mimo jiné – zapůjčili Muchovi dědici.
Plakáty nebo dekorativní panó mezinárodně uznávaného umělce Alfonse Muchy jsou obecně známé. K jeho tvorbě patří také pastely a oleje, fotografie, plastiky či návrhy šperků. Nynější pražská výstava odhalila další složku umělcova mnohotvárného díla.