Pražský radní Milan Richter odpoví on-line

Milan Richter
velikost textu:
vydáno 27.5.2008 13:55
Radní Milan Richter (ODS) brání nový systém rozdělování peněz na kulturu v hlavním městě. Proč v něm na rozdíl od divadelníků nevidí chyby, vysvětlí čtenářům iDNES.cz v úterý 27. května od 14 hodin.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 27. května 2008 do 14:40

OTÁZKA: Zajímá mě jediná věc. Jaké je, prosím, Vaše vzdělání? Děkuji. Jindřich Obšil Obšil
Milan Richter ODPOVĚĎ: Dobrý den. Jsem inženýr ekonomie. 27.5.2008 14:10
OTÁZKA: V loňském roce rozdělilo město mezi umělce 170 milionů korun. Letos to je 208, navýšení je tedy 38 milionů korun. Jenže, z 208 milionů spolkne 50 milionů dotace na vstupenku a z nich jde 30 milionů soukromým divadlům. Dostáváme se tedy na cifru 178 milionů, které jdou do neziskové oblasti. Neustále tvrdíte, že jste navýšil peníze v kultuře, jenže zároveň jste udělal to, že jste téměř celé navýšení rozdal mezi soukromé firmy. Myslíte si, že by měly být z veřejných peněz dotovány soukromé firmy, navíc v řadě případů velmi ziskové? Proč se bráníte návrhu divadelníku rozdělit společnosti na ziskové a neziskové? Podle jejich právní formy to je velmi jednoduché a pokud jde o divadla (jako je například Semafor), copak je tak těžké z nich udělat např. o.p.s.ku? Milan Černý
Milan Richter ODPOVĚĎ: Vaše informace jsou správné. Granty jsem navýšil o 38 milionů, tedy na celkových 208 mil. Dotace na vstupenku je jeden z pilířů a na celkové částce se podílí jen 25%. Jedná se o jediné objektivní kritérium v celém systému, které je vztaženo k preferenci diváků, a které je určeno na podporu provozu. Zbytek peněz, tedy 75% je rozdělováno na základě hodnocení umělecké hodnoty. Zásadní je, že o rozdělení peněz poprvné v historii rozhodují jen odborníci. S tím souvisí Váš dotaz, že jsem všechno rozdal mezi soukromé firmy. Já nejsem členem grantové komise ani výboru pro kulturu a tudíž peníze nerozdávám já, ale odborníci. Další důležitou věcí je, že dotace na prodanou vstupenku byla rozdělena nejen mezi společnosti s právní formou s.r.o. a a.s., ale také mezi neziskové o.p.s. Nelze jednoduše rozdělit ziskový a neziskový sektor, protože dosahování zisku se dá velmi jednoduše ovlivnit. Navíc mnohem snazší je udělat ze ziskové společnosti, společnost ve ztrátě, než udělat ze ztrátové společnosti ziskovou. Rozdělit divadla dle právní formy, tzn. s.r.o. nefinancovat a dávat peníze jen neziskovým samozřejmě lze. Ale pak zanikne divadlo Semafor, s.r.o. nebo Komedie, které je taktéž s.r.o. Výjimky nelze udělovat. Semafor se samozřejmě může předělat na opsku, ale co když to udělají i ostatní??? Problém se tím nevyřeší. Je nutno hledat lepší řešení. 27.5.2008 14:23
OTÁZKA: Pane radní, opravdu si myslíte, že je v pořádku obsadit do klipu Prahy svoji přítelkyni (byť jak tvrdíte, pracovala v klipu zadarmo)? Víte, že v Británii odstoupil ministr poté, co vyšlo najevo, že jeho manželka dohodila zajímavou práci jejich au-paire? Nebo nesdílíte názor, že by známí a rodinní příslušníci neměli profitovat ze známosti s politikem? Navrátilová
Milan Richter ODPOVĚĎ: Výběrové řízení na propagaci Prahy bylo zadáno veřejnou obchodní soutěží. Mohl se přihlásit kdokoliv. Rada vybrala návrh společnosti Unique One (která mimochodem zastupuje Petru Němcovou), aby vytvořila klip, který poběží na Fashion TV. Byla to nejvhodnější nabídka. V ceně celé zakázky byla výroba klipu a vysílací čas na této televizi. Petra Němcová přizvala ke spolupráci na tomto klipu Taťánu Kuchařovou, která reprezentovala naši republiku již několikrát v prestižních zahraničních pořadech (vždy bez nároku na honorář). Televize FTV je livestylová televize, která vysílá v 202 zemích světa a dívají se na ní lidé mezi 25 a 45 lety, kteří se rekrutují z vyšších příjmových skupin, hodně cestují, nakupují a utrácejí. Právě o takové návštěvníky Praha stojí. Chceme tu slušné turisty, kteří nám neničí památky a město. Na místo těch turistů, kteří více rozbijí než utratí. Petra Němcová je světová topmodelka, která je velmi známá a Taťana Kuchařová je jedinou naší miss world. Pokud je koncept této reklamy postaven na osobnostech tohoto ranku, nevím kdo jiný má větší aprobaci v ní vystupovat. Navíc bez nároku na honorář. Kampaň poběží do druhé půle srpna. 27.5.2008 14:34
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl jsem se zeptat, jestli víte, že dle Akčního plánu Evropské komise pro veřejnou podporu, by neměla veřejná podpora směřovat do projektů, které jsou schopny uskutečnit se i uživit se bez ní? Děkuji za odpověď. Filip Týc
Milan Richter ODPOVĚĎ: Veřejná podpora v kontextu poskytování grantů subjektům, které jsou schopny se uživit samy, je limitována pravidlem de minimis. Je to pravidlo, že nelze získat více peněz než je 200 tis. Euro za tři roky. Otázkou zůstává, které projekty se jsou schopny uživit samy a které nikoliv. Proč jsou některá divadla ztrátová desítkami milionů korun a jiná s podobným repertoárem, stejnou kapacitou sálu, stejným počtem návštěvníků a stejnou cenou prodávaných vstupenek jsou schopny se uživit bez dotací???? Kde je problém??? Slovy p. Hrušínského:" Proč je Mandragora v Divadle na Jezerce označena za bulvární a nehodnotnou, když stejná Mandragora ve Švandově divadle je označena za kvalitní umění, které si zaslouží dotace z veřejných peněz?". Pro upřesnění uvádím, že Divadlo na Jezerce nebylo držitelem grantů. 27.5.2008 14:40
OTÁZKA: Dobrý den! Prvotně Vám chci vyslovit obdiv, konečně někdo, kdo dokáže vyčistit zatuchlý systém financování divadel v ČR. Chtěl bych se Vás zeptat: a) ve výsledcích hodnocení na stránkách magistrátu je u dotace na vstupenku průměrná cena vstupenky u divadle Archa pouze 150Kč. Jakým klíčem se vypočítává cena vstupenky. Lístky do Archy jsou totiž podstatně dražší... b) proč magistát nezveřejní rozpočty příspěvkových divadel? Ať veřejnost ví, kolik nás jejich "umění" stojí? c) dal někdo hodnotící komisi určité mantinely? jak je možné, že při prvním vyhodnocení překročila rozpočtovanou částku a tudíž se celý proces hodnocení zdržel. Držím Vám palce! S pozdravem DT Daniel T.
Milan Richter ODPOVĚĎ: Domnívám se, že bylo skutečně nutno provézt změny v systému financování divadel. I odborníci se shodli na tom, že je nutno transformovat divadla, která jsou příspěvkovými organizacemi, protože se jedná o reziduum socialismu. Prostě už nebude možné, aby byl systém neobjektivní a aby možnost získat dotace, dostala jen úzká skupina divadel. Stávající systém je spravedlivý, protože dává všem možnost získat veřejné peníze. Dokonce dává mnohem větší příležitost mladým umělcům a studentům uměleckých škol. Co se týká dotazu na přepočet prodaných vstupenek. Vychází celá tato věc z účetnictví a výročních zpráv. Každý musí doložit tržby z prodeje vstupenek, takže lze zjistit počet těchto vstupenek. I já jsem zaznamenal, že Archa, o které se hovoří jako o neziskové a nekomerční scéně, prodává vstupenky okolo 700,- Kč 27.5.2008 14:46
OTÁZKA: Dobrý den, co říkáte tomu že jsou proti vám i umělci, kteří podporovali ODS? Dejdar - podporoval Klause, Hadrbolcová-podporovala ODS na předvolební akci atd. Dáte těm co podporují Vaši stranu nějaké peníze navíc? A viděl jste video s panem Jakešem? Jste příbuzní nebo je ta podoba náhodná? Martina
Milan Richter ODPOVĚĎ: Video se mnou a p. Jakešem jsem viděl. Pokud tam vidíte nějakou podobu, tak je čistě náhodná:-). Zásadní rozdíl ve slovech na adresu herců a umělců mezi mnou a Jakešem je v tom, že Hana Zagorová si své peníze vydělala sama a byly to její peníze, ale dnes část divadelníků chce více veřejných peněz, tedy peněz daňových poplatníků. Někteří umělci, kteří protestují, bohužel ani neznají problematiku a jak sami říkají, vůbec tomu nerozumí(viz. herec Liška ve zpravodajství TV NOVA). Já peníze nikomu nedávám! Nejsem členem grantové komise. A nemohu ovlivnit, který subjekt dostane kolik peněz. Peníze rozdělují odborníci v grantové komisi. To bylo jedno z prvních opatření, které jsem prosadil. Nechal jsem z rozhodování o těchto penězích vyloučit politiky a úředníky. 27.5.2008 14:54
OTÁZKA: Proč podporujete kulturu průměrné české lůzy? Tedy blbkulturu Daniela Landy usw? Student VŠE
Milan Richter ODPOVĚĎ: Hlavní město Praha podporu kulturu velmi silně. Pro srovnání Ministerstvo kultury dává ročně do divadel v celé ČR cca 600 milionů Kč. Hlavní město podporuje pražská divadla ročně 430 miliony. Granty rozdělují odborníci a nikoliv politici. Nemyslím si, že podporujeme kulturu průměrné české lůzy. Odmítám přistoupit na tvrzení některých divadelníků, že člověk, který se dívá na TV Nova, Prima nebo čte Blesk, AHA a Šíp je hlupák a jak vy říkáte, lůza. 27.5.2008 15:01
OTÁZKA: Drzim vam palce. Byl jsem na nekolika predstavenich protestujicich divadel a nechapu o jakem umeni mluvi, zadne jsem u nich nevidel. Mel by byt nejaky mechanismus, ktery je donuti k reflexi. aha
Milan Richter ODPOVĚĎ: Jediným vhodným mechanismem pro řešení sporů, je transparentní a fungující systém rozdělování veřejných peněz. Systém, který zaručí možnost získat tyto peníze všem. V těchto dnech probíhají jednání o případných úpravách celého systému. Deklaroval jsem, že cesta vede přes jednání u kulatých stolů a k dohodě všech. Není možné, aby jedna skupina divadel získávala všechny peníze a ostatní nic. Pokud si tato nátlaková skupina myslí, že demonstracemi a křikem na náměstí bude mít lepší vyjednávací pozici u kulatých stolů, tak se velmi plete. Děkuji Vám za Vaše dotazy. Snažil jsem se odpovídat na ty, které se mnou nesouhlasí, i když těch opačných bylo více. 27.5.2008 15:09

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.